Dit is de oude situatie die voorlopig niet zal terugkeren.
Dit is de oude situatie die voorlopig niet zal terugkeren. Foto: Hans Peijs

BREAKING: Ingrijpende maatregelen bij CBR om verspreiding virus te voorkomen

Algemeen

Eerst (vanaf mandag 11 mei) reserveren van examens voor kandidaten van wie het examen eerder is gecanceld, dan de theorie-examens (vanaf 13 mei) en vanaf 18 mei starten met de praktijkexamens auto, motor verkeersdeelneming en auto met aanhangwagen, tussentijdse toetsen en rijtesten. Verder zijn er ingrijpende maatregelen genomen om verspreiding van het corona-virus te voorkomen.

Dit is het spoorboekje dat het CBR hanteert bij het weer opstarten van de examens, zoals dat staat in het protocol 'veilig doorwerken ondanks coronacrisis.'
Hieronder staat een overzicht van de aanpassingen die er zijn gedaan ten opzichte van de normale situatie.

Wat is anders ten opzichte van “normaal” bij de divisie Theorie?
- toezicht aan de deur
- beperkte toegang, alleen examenkandidaten hebben toegang tot het pand (instructeurs en andere begeleiders wachten buiten. Bij Theorie examens hebben instructeurs geen functie)
- de examinator/toezichthouder zal corrigerend optreden als dat nodig is. Tevens zal er in de wachtruimte voor gezorgd worden dat er minder tafels en stoelen zijn zodat de 1,5 meter tussenruimte gewaarborgd blijft
- de kandidaat mag 15 minuten voor aanvang van het examen het pand betreden
- bij de ingang moet men de handen desinfecteren
- kandidaat moet het touchscreen van de aanmeldzuil ontsmetten
- kandidaat moet de locker ontsmetten - er zijn belijningen aangebracht voor looproutes en om de 1,5 meter afstand in acht te nemen
- kandidaat moet zijn ID bewijs ontsmetten
- er zijn acrylaatschermen aangebracht - extra scherm bij individuele examens
- het bieden van persoonlijke hulp aan de kandidaat is ingewikkelder in verband met de 1,5 meter afstand

Wat is anders ten opzichte van “normaal” bij de divisie Rijvaardigheid?
- toezicht aan de deur
- examenkandidaten wachten in de auto. De examinator komt naar auto en voert daar het gesprek en de nodige controles - de examinator doet een gezondheidscheck bij zichzelf en de kandidaat voorafgaand aan het examen (stelt 5 vragen). Wanneer de vragen met ‘nee’ worden beantwoord, gaat het examen gewoon door
- tijdens het ontvangstgesprek desinfecteert de kandidaat de auto (portiergrepen, stuur, bedieningspanelen, sluiting veiligheidsgordel, folie) en de examinator het deel van de auto waar hij zit (dashboard bijrijder, folie, portiergrepen, sluiting veiligheidsgordel, hoofdsteun)
- de instructeur rijdt niet mee met het examen en wacht bij voorkeur buiten
- de examinator/toezichthouder zal corrigerend optreden als dat nodig is. Tevens zal er in de wachtruimte voor gezorgd worden dat er minder tafels en stoelen zijn zodat de 1,5 meter tussenruimte gewaarborgd blijft - bij binnenkomst van het pand moet iedereen de handen desinfecteren - de examinator zit achter een acrylaatplaat
- er worden geen handen geschud - de examinator heeft zijn handen gedesinfecteerd
- de kandidaat moet zijn ID-bewijs eerst desinfecteren voordat hij het overhandigt aan de examinator - de examinator draagt desgewenst handschoenen - de examinator loopt op gepaste afstand van de kandidaat (en andere examinatoren en kandidaten) naar de examenzaal
- bij terugkomst in het CBR pand desinfecteren kandidaat en examinator hun handen
- voordat de examinator en de kandidaat plaats nemen achter de tafel desinfecteren zij hun deel van de tafel en hun kant van de acrylaatplaat - er is eenrichtingsverkeer in de examenzaal
- de examenzaal wordt geventileerd

Wat is anders ten opzichte van “normaal” bij de divisie CCV?
- toezicht aan de deur bij CBR locaties
- aanvullende eisen voor POL (situatie afhankelijk)
- beperkte toegang, alleen examenkandidaten hebben toegang tot het pand
- de instructeur rijdt niet mee met het examen en wacht binnen
- bij de ingang moet men de handen desinfecteren
- de kandidaat mag 15 minuten voor aanvang van het examen het pand betreden
- de kandidaat loopt zonder zijn instructeur de examenzaal in wanneer hij wordt opgeroepen
- de examinator zit op bepaalde locaties achter een acrylaatplaat of op ten minste 1,5 meter afstand
- er worden geen handen geschud
- de examinator heeft zijn handen gedesinfecteerd
- de kandidaat moet zijn ID-bewijs eerst desinfecteren voordat hij het overhandigt aan de examinator - de examinator doet een gezondheidscheck bij zichzelf en de kandidaat voorafgaand aan het examen (stelt 5 vragen). Wanneer de vragen met ‘nee’ worden beantwoord, gaat het examen gewoon door
- de examinator draagt desgewenst handschoenen
- de examinator loopt op gepaste afstand van de kandidaat (en andere examinatoren en kandidaten) naar het examenvoertuig
- tijdens het ontvangstgesprek desinfecteert de kandidaat de auto (portiergrepen, stuur, bedieningspanelen, sluiting veiligheidsgordel, folie) en de examinator het deel van de auto waar hij zit (dashboard bijrijder, folie, portiergrepen, sluiting veiligheidsgordel, hoofdsteun).
- bij terugkomst in het CBR pand desinfecteren kandidaat en examinator hun handen - voordat de examinator en de kandidaat plaats nemen achter de tafel desinfecteren zij hun deel van de tafel en hun kant van de acrylaatplaat - de examenzaal wordt geventileerd.


Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1