Logo rij-instructie.nl
Foto:

Hoe lang kunnen we nog voort met de huidige wegcategorisering?

  actueel

De bestaande Duurzaam Veilig-wegcategorisering stamt uit 1997 en in kringen van verkeersregels is dat zowat de prehistorie. Het wordt dan ook tijd voor nieuwe categorieën wegen.

Dit is de conclusie tijdens een zogeheten Kenniscafé dat de SWOV onlangs hield. De aanleiding om eens met elkaar van gedachten te wisselen over de vraag of de huidige categorisering nog wel deugt, is het gegeven dat het steeds drukker is geworden alsook het feit dat er sinds 1997 allerlei nieuwe types vervoermiddelen zijn bij gekomen met elk hun eigen behoeftes en mores. Voorbeelden zijn elektrische fietsen, elektrische auto's, speed-pedelecs (foto's) en cargobikes. 

Johan Diepens, directeur van Mobycon maar in dit geval woordvoerder van het platform Verkeer in de Stad (VidS), meldde dat er inmiddels concepten liggen voor een nieuwe wegenstelsel waarbij families vervoermiddelen of voertuigen een plek voor zichzelf krijgen. Inmiddels draait hiervan een concept in Rotterdam. "De aanpak gaat er vooral vanuit dat je samen met bewoners en gebruikers kijkt naar de identiteit van de ruimte, om daarbij tot een keuze voor een inrichting en een snelheidsregime te komen. Op de Nieuwe Binnenweg werd dat 30 km/uur", valt te lezen in een verslag over het Kenniscafé o Verkeerskunde.nl

Adriaan Walraad, docent aan hogeschool Windesheim en adviseur, introduceerde een nieuw type ontsluitingsweg waarop een maximale snelheid geldt van 30- km/uur: de zogenoemde GOW30. Daarbij is handhaving van wezenlijk belang, zei hij onder meer. 

Hans Peijs
Hoofdredacteur Rij-Instructie
Meer berichten