Logo rij-instructie.nl
Is je smatphone gebruiken tijdens autorijden roekeloos? Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt dit zeker.
Is je smatphone gebruiken tijdens autorijden roekeloos? Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt dit zeker. (Foto: )

Nieuwe campagne tegen gebruik smartphone in verkeer

  actueel

Op initiatief van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is samen met onder andere ANWB, Flitsmeister, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, TeamAlert, Nederland ICT en provincies de verkeersveiligheidscampagne MONO gestart. MONO staat letterlijk voor één of alleen. 'Rij MONO, fiets MONO', is het devies.

Minister Van Nieuwenhuizen schenkt klare wijn: Vroeger dacht je bij slingerende auto's aan dronken bestuurders. Nu weet je dat iemand bezig is met zijn mobieltje. We denken dat we kunnen multitasken, maar we kunnen het niet. Appen en rijden gaat niet samen. Neem het risico niet. Rij MONO, fiets MONO'.

Cijfers
Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot. De nieuwe campagne MONO geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden. Vanuit de campagne worden verschillende tips gegeven. Ook roept de campagne anderen op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is. MONO staat voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. Zonder afleiding van appjes of social media posts.

De campagne geeft tips, mensen bepalen natuurlijk zelf wat ze doen. Voor de een werkt het om de telefoon op stil te zetten. De ander vindt het fijn om de telefoon helemaal niet te zien en bergt 'm op in de tas of het handschoenenvakje. Een derde kiest voor een systeem waarmee je helemaal niet meer bereikbaar bent. Omdat de 'niet-storen' functie nog niet zo bekend is, is er in deze campagne voor gekozen om deze functie onder de aandacht te brengen. 

De campagne
De MONO campagne gaat meerdere jaren lopen. Dat is ook nodig. De smartphone is op dit moment zo'n normaal onderdeel van ons dagelijks leven. Bij veel mensen is het ingesleten gedrag. Het duurt vele jaren voordat gedrag verandert. Het eerste deel van de campagne loopt tot medio december. De campagne begint met TV spotjes, attentieborden langs de weg en social media. Bioscoop en radio spotjes starten 1 en 2 weken later. Daarnaast kom je de borden tegen langs provinciale en gemeentelijke wegen en dragen de partners de campagne uit.

Meer berichten