Logo rij-instructie.nl

Niet geel-voor-groen, maar aftellen werkt goed

  actueel

Geel-voor-groen heet het principe: voordat het verkeerslicht op groen springt, zie je eerst een geel of oranje licht zodat je weet datje zo kunt rijden. In veel landen hebben ze het, maar of het ene goed systeem is, is vers 2. Het gele licht mag namelijk maximaal twee seconden voordat het groen verschijnt te zien zijn. Dat gaat dan af van de groentijd en daardoor is het minder veilig en slecht voor de doorstroming. wat wel bewezen werkt: aftellen voordat het licht op groen springt.

Dit zegt Maarten Ligt van de ANWB aan BNR Nieuwsradio, waar onlangs de discussie losbarstte of geen-voor-groen voor Nederland geen ideaal systeem zou zijn. De reden dat dit nu wordt opgerakeld is dat veel Nederlanders er mee zijn geconfronteerd tijdens de vakantie en er over het algemeen over zijn te spreken. Hij weet zich daarbij gesteund door Eric Greweldinger, verkeerskundige van de gemeente 's-Hertogenbosch, die hier onderzoek naar deed met de titel 'Aftellen tot groen'. Geel-voor-groen noemt Greweldinger "Tijdseffectief nadelig en onveilig".

Afteller
Hij pleit daarom voor de zogeheten 3-2-1-afteller, die reeds sinds 2008 succesvol in 's-Hertogenbosch wordt gebruikt en die inmiddels navolging heeft gevonden bij onder andere een groot aantal verkeerslichten voor fietsers in Amsterdam en in Rotterdam. En bij steeds meer voetgangersoversteekplaatsen wordt inmiddels ook afgeteld naar groen, in allerlei variaties. "Het voordeel van dat systeem is dat je het flexibeler kunt instellen: je kunt kiezen hoe lang het op rood en groen staat. Als je geel-voor-groen kiest dan heb je te maken met een standaardtijd. Dat maakt het minder veilig", zegt hij op verkeerskunde.nl

Meer berichten