Afbeelding

Slecht presterende rijscholen worden gestraft door het CBR

actueel

Het CBR wil serieus paal en perk stellen aan opleiders die een extreem laag slagingspercentage hebben. "Uit het oogpunt van verkeersveiligheid is het onverstandig om een dergelijk slecht opgeleide kandidaat de hele rit van het praktijkexamen af te laten maken. Het CBR beziet hoe daar op korte termijn iets aan gedaan kan worden, bijvoorbeeld door het afbreken van het examen in combinatie met een verplichte langere wachttijd voor het herexamen.

Dit antwoordt minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat op vragen van CDA-Kamerlid Von Martels over de oplopende reserveringstermijnen en het feit dat het CBR heeft laten weten dat onder andere de lage slagingspercentages van rond 1.500 rijscholen hieraan bijdragen. Het antwoord is klip en klaar: Het CBR wil deze rijscholen aanpakken en heeft de zege van de minister.

Niet exact
Het is trouwens lastig aan te geven in hoeverre deze slecht presterende rijscholen echt bijdragen aan de lange wachttijden. "Het is niet exact te berekenen wat het aandeel van deze slecht voorbereide kandidaten op de reserveringstermijn is. Wel is in algemene zin te zeggen, dat als het gemiddelde slagingspercentage, dat nu rond de 50 procent ligt, zou stijgen -zonder concessies te doen aan de examenvereisten voor verkeersveiligheid- de reserveringstermijn snel weer binnen de gewenste zeven weken wachttijd zou komen", meldt de minister.

Voorrang
De lange reserveringstermijnen voor het praktijkexamen zullen overigens voorlopig nog wel even aanhouden. De maatregelen die het CBR neemt om de reserveringstermijnen weer op het gewenste niveau te krijgen, zullen namelijk niet op korte termijn effect sorteren. Om die reden zal minister met het CBR overleggen in hoeverre 'prioritering van de verschillende examens' mogelijk is. Met andere woorden: er wordt gekeken of bepaalde examens voorrang kunnen krijgen. Een oorzaak die het CBR nog niet eerder heeft gecommuniceerd, is een toename van het aantal tussentijdse toetsen die een zware claim leggen op de beschikbare capaciteit van de examinatoren. 

Heel vervelend
De minister vindt het trouwens 'heel vervelend dat de wachttijden zo oplopen, vooral voor al die mensen die hun rijbewijs nodig hebben voor hun werk, maar ook voor jongeren die klaar zijn met hun opleiding en graag zo snel mogelijk willen afrijden.' Maar, zo vindt de minister, het CBR kan hier weinig aan doen en en is ook niet, zoals het Kamerlid suggereert, verrast door de problemen. "Het is een kwestie van zowel vraag als aanbod. De vraag naar examens is zeer sterk gestegen: sinds 2014 is het totaal aantal praktijkexamens gestegen van 630.000 naar 735.000 (prognose 2018), circa 17%. Om aan de stijgende vraag tegemoet te komen heeft het CBR afgelopen twee jaar nieuwe examinatoren geworven. Deze zijn sinds 2016 intern binnen het CBR opgeleid. Het CBR ervaart dat het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten aan te trekken vanwege de krapte op de arbeidsmarkt.

Beroepsexamens 
Een van de problemen van de oplopende wachttijden bij de B-examens is het feit dat ook het aantal beroepsexamens explosief is gestegen, zo laat Van Nieuwenhuizen weten. "De vraag naar examens voor vrachtwagen, bus, trekker en taxi verloopt veel grilliger, is daarmee niet goed voorspelbaar en blijkt sinds 2014 jaarlijks te variëren: van 26% extra in 2016 (t.o.v. 2015), via 20% extra in 2017 (t.o.v. 2016), naar 10% extra in 2018 (t.o.v. 2017). Naast de moeilijk voorspelbare vraag naar de beroepsexamens hebben meer kandidaten B-praktijkexamen gedaan dan de prognose was: 0,9% extra. De twee belangrijkste oorzaken hiervan zijn dat meer gebruik is gemaakt van de tussentijdse toets bij het CBR tijdens de rijopleiding, wat uit het oogpunt van kwaliteit een goede zaak is. De andere oorzaak is dat meer jongeren direct na hun 18e verjaardag examen willen doen dan voorheen, waarschijnlijk als gevolg van de verbetering van de economische situatie", laat de minister weten.
 

 
 

Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 12 uur geleden
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1