Logo rij-instructie.nl
Foto: Hans Peijs

Branche in totale verwarring door verbod (of niet?) op motorrijlessen

Hoe jaag je een complete branche tegen je in het harnas? Door enerzijds een verbod op motorrijlessen te laten gelden door een algeheel beroepsverbod en anderzijds door in één gebied - veiligheidsregio Groningen - motorrijlessen gewoon toe te staan. Met dit tweesporenbeleid is de rijscholensector in totale verwarring. "Het verwondert ons hoogstens dat er klaarblijkelijk met twee maten wordt gemeten", verwoordt brancheorganisatie LBKR het gevoel ineen brief op poten aan de veiligheidsregio Groningen.

Gisteren bond instructeur Marcel Nieuwhof van Motorrijschool 1-2 Ride in Groningen de kat de bel aan. Zijn advocaat en hij hadden het beroepsverbod nog eens goed doorgenomen en kwamen tot de conclusie dat er inderdaad een verbod geldt op het geven van rijlessen, maar dat dit gestoeld is op het contact met de leerling in een auto en dat daardoor het verbod niet zou gelden voor motorrijlessen. Nieuwland is daarom vandaag weer gestart met het geven van motorrijlessen.

Wel of niet?
Mag je nu wel motorrijlessen geven of niet, dat is de hamvraag. En daar wordt verschillend over gedacht. Minister Van Nieuwenhuizen van I&M maakte gisteren bij Hart van Nederland duidelijk dat het verbod ook geldt voor motorrijlessen. Ze voegde eraan toe dat deze vorm van rijles een van eerste zaken zijn die worden toegestaan als de corona-maatregelen versoepeld worden. “We zijn nu aan het kijken naar versoepeling en dan staan de motorrijlessen bovenaan het lijstje”, zei ze.

'Als je logisch nadenkt, zie je dat bij motorinstructie betrokkenen altijd 1,5 meter afstand hebben'

Eigen koers
De Veiligheidsregio Groningen voert echter zijn eigen koers. "Elke regio heeft zijn eigen noodverordening. Wij leggen die wat motorrijlessen betreft wat anders uit’’, zegt de woordvoerder van de Groninger burgemeester Koen Schuiling en voorzitter van de Veiligheidsregio in Het Dagblad van het Noorden. Hier is overleg over geweest met het ministerie. Dat heeft de burgemeester laten weten dat er een algeheel verbod geldt, maar ze gaan niet overstag. "Als je logisch nadenkt, zie je dat bij motorinstructie betrokkenen altijd 1,5 meter afstand hebben’’, aldus de woordvoerder van de Groninger burgemeester.

Ongelijkheid
Dit mag. Maar dat hiermee een enorme ongelijkheid ontstaat in de branche is zeker. De LBKR pleit daarom in een brief aan de voorzitter van de Veiligheidsregio voor landelijk eenduidig beleid. "Zoals u zult weten is er een landelijk beroepsverbod voor het rijles geven. Het verwondert ons dan ook hoogstens dat er klaarblijkelijk met 2 maten gemeten wordt. Vanmiddag vertelt de heer Mark Rutte nog dat motorrijles geven nog steeds niet mag. Ongeveer een half uurtje later lees ik in het Dagblad van het Noorden dat motorrijles in Groningen wel mag! Dit kan toch niet!", schrijft voorzitter Jos Post. "Kunt u zich voorstellen wat er nu in de branche gebeurt? Facebook ontploft zo’n beetje. Collega’s kijken mee, zijn boos. Zijn gefrustreerd! En ik snap dat. Het lijkt alsof de veiligheidsregio's hun eigen beleid in deze maken, komt niet sterk over. Naar mijn idee haal je op deze manier het hek van de dam. Gevolg gaat zijn dat meer rijscholen het op deze manier gaan aanpakken en het landelijk beleid zo ondermijnen."

'Gevolg zal ook zijn dat er meer gereisd gaat worden naar de veiligheidsregio('s) waar motorrijles wordt toegestaan. Dit kan niet de bedoeling zijn!'

En er is meer aan de hand, meent Post, "Gevolg zal ook zijn dat er meer gereisd gaat worden naar de veiligheidsregio('s) waar motorrijles wordt toegestaan. Dit kan niet de bedoeling zijn! Wij staan volledig achter de uitspraak van Minister Cora van Nieuwenhuizen hierover (zie hier) en willen pleiten voor een landelijk beleid hierover. Waarin wij het logisch zouden vinden dat de bromfiets- en motorrijlessen (en examens) het eerste weer kunnen worden opgepakt. Natuurlijk met alle voorzorgsmaatregelen om verspreiding van het virus te voorkomen."

Meer berichten