Afbeelding
Foto: Hans Peijs

Branche is klaar voor herstart, maar mag zeker tot 19 mei niets doen

Algemeen

De rijscholensector ligt nog in elk geval als gevolg van de corona-crisis tot en met 19 mei plat. Vanavond heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de maatregelen die nu gelden minimaal tot die datum zullen gelden.

Alexander Pechtold, directeur van het CBR, liep Rutte vandaag enigszins voor de voeten door te laten weten dat, als zou zijn besloten om het beroepsverbod voor rijscholen op te heffen, in elk geval vanaf 29 april weer theorie-examens zouden kunnen worden afgenomen. Uit reacties op social media bleek onder andere dat dit een aantal rijschoolhouders hoopvol stemde, maar die hoop is vanavond de grond in geboord: tot en met 19 mei mag geen enkele rijles worden gegeven.

Eerder vandaag was er nog een gezamenlijke verklaring van ANWB, BOVAG, CBR, Cumela, FAM, IBKI, LBKR, TLN, Koninklijk Nederlands Vervoer en VRB - zeg maar de gehele vervoerssector - waarin werd gesteld dat de mobiliteitssector klaar is voor een 'veilige, slimme en gefaseerde herstart van de rijopleiding en rijexamens."

De afgelopen weken is door deze organisaties nauw en eendrachtig samengewerkt aan scenario’s en protocollen om op korte termijn de dienstverlening te hervatten, vanzelfsprekend met inachtneming van alle veiligheidsvoorschriften want de veiligheid en gezondheid van onze klanten, rijinstructeurs en examinatoren staat voorop.

In een eerste fase zou gestart kunnen worden met theorie-examens, zowel voor de particuliere (auto, motor, bromfiets), als de beroepssector. Ook praktijklessen- en examens voor motor en bromfiets kunnen dan op een veilige manier worden afgenomen. In al deze gevallen kunnen partijen namelijk relatief gemakkelijk de 1,5 meter afstand en de randvoorwaardelijke hygiëne- en gedragsprotocollen in praktijk brengen. "Wat ondertekenaars betreft is zowel bij theorie-examens als bij praktijklessen en -examens voor bromfiets en motor geen sprake van contact binnen anderhalve meter. Daarom zou dit niet langer als contactberoep gekwalificeerd hoeven te worden en kan het algemeen beroepsverbod vervallen."
Verder vragen de organisaties om de theoretische nascholingscursussen (voor code 95) voor beroepschauffeurs te mogen hervatten. "Ook hier kunnen voorzieningen worden getroffen om afstand tot elkaar te houden op de cursuslocatie."

Fase 2
Voor fase 2 wordt nu samen met TNO (in het Coronalab) en de RDW onderzocht hoe rijlessen en praktijkexamens in gesloten voertuigen (auto, vrachtauto, bus, tractor) op een veilige en werkbare manier kunnen worden uitgevoerd. Er vinden tests plaats met fysieke aanpassingen in het voertuig in combinatie met hygiëne- en gedragsprotocollen. Dit wordt op korte termijn afgerond. "Daarna kunnen bij een positieve uitkomst de rijlessen en rijexamens op een veilige manier worden hervat. Dit geldt ook voor de praktijkexamens voor rij-instructeurs en voor de praktijktrainingen nascholing (en theoretische nascholing met een component in het voertuig)."

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1