Afbeelding

'Mee-bewegend' folie getest, maar het duurt toch nog weken voordat weer les kan worden gegeven

Algemeen

Het CBR is maar al te bereid om mee te denken aan oplossingen om in de 1,5 meter-samenleving rijles te kunnen geven en een van de mogelijke oplossingen is een folie waarmee een ingreep mogelijk is, maar waarmee er geen fysiek contact plaatsvindt tussen de leerling en de instructeur. Maar dit wil niet zeggen dat als er morgen goede berichten komen – en dat is nog helemaal niet zeker – dat de rijschoolbranche op korte termijn weer kan gaan draaien.

Morgen verschijnt in De Telegraaf een artikel waarin Alexander Pechtold, algemeen directeur van het CBR, laat weten dat het helemaal klaar is om in elk geval de theorie-examens te kunnen afnemen binnen de 1,5 meter-economie. “Wat betreft de theorie-examens zullen we die afstand in acht nemen waardoor ongeveer de helft van de toetsen kunnen worden afgenomen. Wat ons betreft kunnen we 29 april onmiddellijk van start gaan”, zegt hij tegen De Telegraaf.

Afrijden
Afrijden is nog wel een ding en dat zal zeker niet vanaf 29 april kunnen plaatsvinden. Een CBR-collega heeft een idee met een speciaal folie geopperd en er wordt gekeken of dit het ei van Columbus is, laat het CBR weten. “We testen een idee van een collega uit voor een speciaal folie dat tussen de kandidaat en examinator in de auto gespannen wordt waardoor er geen fysiek contact is. Maar als er moet worden ingegrepen is het zo flexibel dat dit gewoon kan zonder elkaar aan te raken”, aldus de CBR-directeur in De Telegraaf, die claimt dat hiermee praktijkexamens zonder gezondheids- en verkeersveiligheidsrisico’s afgelegd kunnen worden.

Het folie hangt tot op de vloer van de auto.

Ruud Rutten, eigenaar van Verkeerschool Rutten in Venlo en voorzitter van brancheorganisatie FAM, heeft de folie getest en volgens hem werkt het. Ook is het geen duur folie, want met naar schatting rond 100 euro per lesvoertuig ben je klaar. Maar dat wil niet zeggen dat dit appeltje-eitje is en dat er weer snel snel kan worden les gegeven.

Protocol
“We zullen de folie deze week laten testen door zowel het RIVM, TNO als RDW en pas als zij dit goedkeuren, kunnen we verder kijken. Verder kijken bestaat dan onder meer uit het uitrollen van protocollen, want met alleen een stuk folie tussen de bestuurder en de instructeur ben je er nog niet."

Uitdagingen
Er zijn namelijk uitdagingen genoeg, zegt Rutten. "Er moeten bijvoorbeeld regels komen om de auto schoon te maken na een rijles, hoe regel je dat een instructeur mag meerijden tijdens het examen of ,mag dat definitief niet meer, hoe ga je om met het halen en brengen van een leerling; dat en veel meer zijn allemaal vragen die moeten worden beantwoord en die moeten worden vastgelegd in een protocol. Dus ja, ik ben optimistisch, maar nee, het is beslist niet zo dat we vanaf 29 april weer kunnen gaan lesgeven, zelfs als premier Rutte morgen het licht op groen zet. En ook dat is niet zeker.”

CBR denkt mee
Rutten looft trouwens het 'meedenken van het CBR.'  "Samen met de vier brancheorganisaties wordt er gewerkt aan oplossingen om weer zo snel mogelijk te kunnen gaan lesgeven, want dat is wat we allemaal willen. Maar uiteraard wel zonder gezondheidsrisico's."

Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 19 uur geleden
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2