Logo rij-instructie.nl
Foto:

Automaatcode kan niet worden geschrapt, maar aanpassing is wellicht mogelijk

  actueel

"De Europese rijbewijsrichtlijn geeft geen mogelijkheid om af te wijken van de verplichting om een automaatcode op het rijbewijs wanneer het examen is afgelegd in een auto met automaat."

Dit antwoordt minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vaan VVD-Kamerlid Remco Dijkstra. Anders gezegd: de automaatcode blijft in Nederland voorlopig nog bestaan, en trouwens ook in Duitsland. Maar de minister heeft gelijktijdig wel oog voor de verdere verduurzaming en elektrificering van het wagenpark en daarom wil zij in maart met de rijscholenbranche overleggen om de opties voor Nederland te bekijken.

In Duitsland zou volgens verschillende berichten het einde van de automaatcode nabij zijn, maar berichten daarover die eind vorig jaar verschenen waren wat voorbarig. Dit laat de minister Dijkstra weten. Ze deed er navraag naar en stelt: "Er is geen sprake van het vervallen van de automaatcode op het Duitse rijbewijs", schenkt de bewindsvrouw klare wijn. Dat kan ook niet, want de Rijbewijsrichtlijn geldt voor alle EU-landen.

Voornemen
"Wel heeft Duitsland het voornemen", schrijft de minister, "om bij het examen voor een handgeschakelde rijbewijs B toe te staan dat dit gedeeltelijk wordt afgelegd in een automatisch  voertuig en gedeeltelijk ineen handgeschakeld voertuig. Het plan voorziet erin dat minimaal tien lessen moeten worden genoten in een handgeschakeld voertuig."

De beoordeling of de leerling vervolgens in een handgeschakelde auto kan rijden, is aan de rijinstructeur.  "De rijinstructeur neemt een korte test af waarin de beheersing van het schakelen  beoordeeld wordt" schrijft de minister.
Of dit systeem ook in Nederland wordt ingevoerd, is de vraag. De minister is niet blind voor deze ontwikkelingen, maar wil eerst met de rijschoolbranche overleggen wat de beste optie is.

 
 

   

Hans Peijs
Hoofdredacteur Rij-Instructie
Meer berichten