Logo rij-instructie.nl
Foto:

'ADAS mag niet leiden tot minder alerte bestuurders'

  actueel

"De grote uitdaging bestaat erin een goede wisselwerking te vinden tussen ADAS en bestuurder. In geen geval mag het gebruik van ADAS leiden tot minder alerte bestuurders. Eenvoudige rijtaken worden uit handen genomen door automatisering maar de meer ingewikkelde taken, die ook moeilijker te automatiseren vallen, blijven de verantwoordelijkheid van de bestuurder."

Dit zegt de Belg Chris Vanhee op Knack.be in de aanloop naar de Brussels Motor Show 2020 die nog tot en met 19 januari wordt gehouden. Deze autoshow staat in het teken van elektrisch rijden en veel minder in dat van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).Vanhee, docent aan het Vlaams kennis- en expertisecentrum voor mobiliteitseducatie Edulogia alsook eigenaar van slipschool ProMove, vindt de relatief geringe aandacht voor ADAS op de autoshow maar vreemd én hij heeft een tip voor rijscholen.

"Een opleiding kan van iemand vanuit technisch oogpunt een betere bestuurder maken, maar dat betekent niet automatisch dat die ook veiliger rijdt. Iemand die technisch minder goed is, maar voorzichtig rijdt, kan een betere chauffeur zijn dan iemand die technisch uitstekend onderlegd is maar omwille van zijn vaardigheden meer risico's gaat nemen. Dit geldt ook voor het gebruik van ADAS. De combinatie van een overmoedige chauffeur die blind vertrouwt op ADAS vormt in mijn ogen een gevaar op de weg. Opleidingen moeten hiervoor waarschuwen."

Hans Peijs
Hoofdredacteur Rij-Instructie
Meer berichten