Logo rij-instructie.nl
De Stint.
De Stint. (Foto: )

Onderzoeker schrikt zich rot over hoe de Stint in elkaar zit

  actueel

Terwijl fabrikant Stintum van de Stint rijtrainingen gaat organiseren, laat Technisch onderzoeker Pieter Coppes weten dat de Stint structurele ontwerpfouten bevat en daarom in de kern te onveilig is om kinderen mee te vervoeren. Zijn advies is om het vervoersmiddel voorlopig niet meer te gebruiken, zo laat het NAP weten.

De Stint, een Nederlandse uitvinding, is een elektrische bakfiets waarmee vorige week in Oss bij een ongeval vier kinderen overleden, er eentje zwaar gewond raakte en ook de berijdster zwaar gewond raakte. Veel kinderopvangcentra werken met de Stint, maar vragen zich af of ze de Stint nog wel kunnen gebruiken. De fabrikant heeft laten weten alle 3.500 Stints een extra onderhoudsbeurt te geven waarbij ook extra aandachtspunten worden nagelopen én er wordt een 'train-de-trainer' cursus komen.Nieuwe Stints worden vooralsnog niet geleverd.

Afgebrand
De vraag is of de fabrikant hiermee weg komt, want intussen heeft technisch onderzoeker Pieter Coppes het vervoermiddel onderzocht en het finaal afgebrand. Hij is zich 'rot'geschrokken.' Coppes: "Onlogisch en onnatuurlijk is dat je om snel te kunnen remmen het rechter handvat, tevens de gashendel, helemaal moet loslaten. In een spannende situatie is het de natuurlijke reflex dat je het stuur met beide handen vasthoudt." Aan de linkerzijde van het stuur zit een handrem, maar deze werkte niet sterk genoeg werkte om het apparaat vlug stil te zetten. 
Naast de rem-problematiek verbaast Coppes zich erover dat de bestuurder achterop het voertuig staat. "Dit zie je nog bij boten, traditioneel omdat het roer achterin ligt. Maar bij moderne vervoersmiddelen zitten piloten of machinisten allemaal voorin.''

Certificaat
In algemene zin vindt Coppes het wonderlijk dat jonge mensen die zijn opgeleid tot pedagogisch medewerker, toegestaan wordt om rond te rijden met tot wel tien kinderen. Hij wijst erop dat zelfs in magazijnen waarin mensen in vergelijkbare voertuigen rondrijden zónder kinderen, daarvoor een certificaat nodig is.

Kunststof badkuipje
Ook over de veiligheid van het bakje waarin de kinderen zitten, is hij niet te spreken. "Het is gewoon een kunststof badkuipje, uitgerust zonder kooi of rolbeugel, dat bovendien vastzit met twee centrale bouten. Ik maak me er zorgen over dat zo'n bak kan los trillen." In de onderzochte stint kon hij deze bouten met de hand losdraaien. Bij zijn onderzoek naar elektromagnetische straling die bij spoorovergangen vrijkomt als een trein passeert, mat hij waarden die volgens hem problemen kunnen veroorzaken. Volgens Coppes zijn auto's ter bescherming uitgerust met stalen platen, maar de Stint niet.

Goedkeuring van minister
Stintum, de fabrikant van de stints, wijst erop dat het ontwerp van de voertuigen juist volledig is aangepast aan de wensen van de kinderopvang en ouders. "Het voertuig is indertijd uitgebreid gecontroleerd en daarna toegelaten in het verkeer'', aldus directeur Edwin Renzen. "Er waren opmerkingen bij maar de minister heeft daar naar gekeken en de stints alsnog toegelaten. Deze meneer heeft, terwijl het ongeval pas donderdag is gebeurd, nu al een volledig onderzoek gedaan en conclusies getrokken. Wij hebben zelf alle vertrouwen in het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Daar staan momenteel zeven van onze voertuigen die uitgebreid worden gecontroleerd.''

 

Meer berichten