Logo rij-instructie.nl
Foto:

Specialisten willen van automaatcode af, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren

  actueel

De automaatcode is niet meer van deze tijd en moet zo snel mogelijk worden afgeschaft, vinden branchekenners. Dit gaat voorlopig niet gebeuren want de praktijk is dat nog steeds veel meer handgeschakelde auto's voor het examen opkomen en de automaat is een uitzondering, meent het CBR. Een typisch gevalletje kip-en-ei.

Automaat rijden wordt steeds populairder. Vroeger werd het nog gezien als iets voor oude mensen maar tegenwoordig komt het steeds vaker voor en wordt het ook onder jongeren steeds gewilder. Bovendien is een elektrische of hybride auto per definitie een automaat en ook om die reden is het6 logisch een auto met een automatische versnellingsbak niet meer te beschouwen als curiositeit, maar als een van de standaards.

Oude mensen
Dit bleek allemaal tijdens een discussie tijdens het Nationaal Rijschool Congres afgelopen dinsdag. Wilbert van Beersum, (rijinstructeursopleiding VRO), Chris Verstappen (uitgever Verjo) en Ernest Alvares (Veronica Verkeersschool) zaten met Harold Bekhuis (manager rijvaardigheid CBR) in een paneldiscussie waarbij dit onderwerp werd aangesneden.
De eerste drie zitten in het kamp 'voor afschaffen.'  "Vroeger was automaat rijden iets voor oude mensen. Dat imago is aan het verdwijnen. Automaat rijden is ook veiliger, want je hebt beide handen aan het stuur", stelde Van Beersum en Chris Verstappen en Ernest Alvares zijn het volledig met hem eens. Verstappen wees naar de gewijzigde regels per 1 september en hij voorziet dat een schakelauto veel duurder gaat worden dan een automaat. En voor de eigenzinnige Alvares is een automaat niet eens 'een issue.' Bij zijn rijschool is lessen in een elektrische auto standaard en dus is ook de automaat standaard. Volgens hem zakt er in de praktijk ook niemand op verkeerd schakelen.

Geen issue
Maar nu we het toch hebben over 'geen issue': afschaffen is dat niet voor het CBR. Momenteel verschijnen er nog veel meer handgeschakelde auto's dan automatisch geschakelde (verhouding 2:1) en bovendien, zei Bekhuis, bepaalt het CBR dat niet maar het ministerie. "Dit komt voort uit de Europese wetgeving. Op een bepaald moment zal er een omslagpunt komen waarop de wetgever zal reageren."

Meer berichten