Afbeelding

'Autofabrikanten onderschatten complexiteit van verkeersdeelneming'

actueel

Autofabrikanten hebben nog te weinig kennis over het gedrag van de zelfrijdende auto met als gevolg dat de autonome auto veel verder weg is dan dat autofabrikanten ons willen doen geloven. "Waar autofabrikanten zich op richten, is voertuigbeheersing en net zoals onze jeugd denken ze dat, als ze de auto beheersen, ze recht hebben op een rijbewijs. Met andere woorden: ze hebben de complexiteit van verkeersdeelneming enorm onderschat."

Dit zegt Jorrit Kuipers, directeur van robotTUNER, in een uitgebreide toelichting op een kort interview op BNR onlangs. Daarin liet Kuipers weten dat de verkennende fase voor een proef naar een mogelijk Rijbewijs S (met de S van software) die RDW, CBR, RWS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een jaar geleden zijn gestart, is geëindigd omdat is gebleken dat de tijd hiervoor nog niet rijp is. Volgens Kuipers zijn daarvoor meerdere oorzaken, waarvan het feit dat fabrikanten nog niet zover zijn als ze denken te zijn een belangrijke is.
Een uitgebreide toelichting op de proef staat in Rij-instructie die zaterdag aanstaande op de mat valt bij de abonnees.

Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 17 uur geleden
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1