Rijschool Dingemanse in Middelburg is al jaren een gevestigde naam.
Rijschool Dingemanse in Middelburg is al jaren een gevestigde naam. Foto: Karel Dingemanse

Is er te veel politiek binnengehaald bij het CBR?

Algemeen

Rijschoolhouder Karel Dingemanse vraagt zich af of er teveel politie is binnengehaald bij het CBR. In de meest recente Rij-instructie staat een kort artikel met een verwijzing naar een lang artikel op de website Dat staat hieronder.

We hadden Emile Roemer en we hebben Alexander Pechtold en we zijn weer een paar jaar verder. 

Mij bekruipt steeds meer het gevoel dat het CBR een soort springplank is voor allerlei mensen die als topfunctionaris voor een riante beloning met een hele grote -in dit geval politieke- trukendoos onder de arm de boel komen redden, maar feitelijk niets doen dan alleen maar evalueren. Ook noem ik de onderzoekbureaus, de ene expert weet het nog beter te formuleren dan de volgende, met uiteraard het CBR als opdrachtgever en die betaalt, dus die bepaalt.

In het laatst gepubliceerde jaarverslag van het CBR uit 2021 is te lezen dat er in 2020 in totaal 306.000 B-examens werden afgenomen door het CBR en in 2021 327.000 B-examens. Tijdens mijn laatste contact met het CBR werd mij verteld dat er ongeveer 400.000 B- examens in 2022 zijn afgenomen. Bijna 75.000 B-examens meer dan in de reguliere werktijd, daar word ik even stil van.

In hetzelfde jaarverslag lees ik dat het aantal examinatoren lichtjes afnam in 2021 ten opzichte van 2020 en ook de werving van nieuwe examinatoren werd echter geraakt door de coronacrisis. Verder lees ik dat het aantal fte overige medewerkers ten opzichte van 2020 licht toenam, maar op een lager niveau uitkwam dan begroot. En ik lees dat het aandeel rijscholen met een slagingspercentage onder de 30% ook afnam van 12,5% naar 8%.
In de Rij-instructie van januari 2023 zien we dat van de 50 grootste rijscholen maar één enkeling onder de 30% slagingspercentage zit.

Laat deze waslijst hierboven even op u inwerken: In één jaar tijd worden er dus 70.000 meer examens afgenomen dan normaal en dat terwijl er in 2020 en 2021 zelfs minder examinatoren waren. Bij dit soort cijfers gaan bij mij allerlei alarmbellen af. Als je het CBR moet geloven rollen ze al decennialang van de ene crisis in de andere, met als grootste boosdoener de cowboys uit de branche en nu, nu kan het CBR ineens toveren? Ruim 23% meer examens in één jaar!

Ik hoor het Pechtold nog zeggen: ons slagingspercentage moet omhoog  

Ik hoor het Pechtold nog zeggen: ons slagingspercentage moet omhoog en dat er zelfs rijscholen zijn die onder de kritieke grens van 30% slagingspercentage zitten en het voor de hele branche verpesten. Leg mij eens uit hoe het kan zijn dat 8% van onze branche die onder de 30% slagingspercentage zouden zitten, wat neer komt op maar 26.000 examens, al jarenlang voor allerlei problemen zouden zorgen terwijl het CBR in één jaar tijd drie keer meer dan de ‘26.000 cowboys examens’ weet weg te werken? En dan zou onder Pechtolds bewind hierdoor ook nog eens heel onze branche op de schop moeten. Ik krijg steeds meer het idee dat er geen problemen zijn, maar dat het CBR ze verzint. In de politiek hoor je ze dan zeggen in tijden van nu ‘Never waste a good crisis’.

Al jaren willen ze aan ons verdienmodel sleutelen en al jaren wordt er constante druk gelegd op ons rijinstructeurs door het CBR. Al jaren komt het ene experiment na het andere voorbij. Al jaren moeten wij met z’n allen een hoger slagingspercentage halen. Worden de zaken niet een beetje overtrokken door het CBR, en op z’n politieks gezegd, worden de zaken niet ingewikkelder gemaakt dan ze eigenlijk zijn of spelen er andere belangen een rol over de rug van de branche?

De afgelopen maanden heb ik contact proberen te zoeken met Alexander Pechtold, hem gemaild en vorige maand zelfs uitgenodigd om op onze CBR-nieuwjaarsreceptie in Middelburg gezellig koffie te komen doen om bijvoorbeeld over dit soort belangrijke zaken te kunnen praten. Vroeger kreeg ik nog wel eens een reactie van hem, nu helemaal niks. Wel zie ik hem vaak op de televisie. In Hilversum zullen dan wel zijn prioriteiten liggen, denk ik dan maar. 

De Telegraaf kopte begin dit jaar: “Forse toename verkeersdoden: in 2022 hoogste aantal slachtoffers sinds jaren.” Voorschrijdend inzicht of niet van mij, vroeg of laat krijgen wij dit weer op ons brood. En om maar even in deze uitdrukking te blijven, als het CBR wederom aan mijn boterham gaat knagen word ik altijd een beetje nijdig.  

Ons slagingspercentage wordt door het CBR nog steeds misbruikt en ingezet om het hele systeem te doen veranderen

Ons slagingspercentage wordt door het CBR nog steeds misbruikt en ingezet om het hele systeem te doen veranderen. Het valt mij steeds meer op dat dit typisch politieke trucjes zijn en daarom zeg ik: pas op, te veel politiek is niet goed voor onze branche. Het slagingspercentage van de rijscholen gebruiken om de branche te veranderen vind ik sowieso geen goed idee. Iedereen weet, het is te manipuleren. Als ik mij morgen met mijn rijschool bij de Kamer van Koophandel inschrijf en ik noem mijn rijschool “slechtste chauffeur van Nederland”, waarna ik een account open bij het CBR om vervolgens mijn neefje met een riant aantal rijlessen op examen te laten gaan zodat hij in één keer slaagt, dan heb ik 100% slagingspercentage en sta ik boven aan in Rijschoolzoeker. Ik kan dat zo vaak herhalen als ik wil. 

Covid

Kijken we naar Covid de afgelopen jaren: Wereldwijd konden hele bergen worden verzet, er veranderde veel rondom onze privacy, er gingen vele miljarden verloren en zelfs onze grondwet lag onder vuur. Het CBR heeft ook geprobeerd over de rug van onze branche haar problemen op te lossen. Gelukkig is het afpakken van de tussentijdse toets en het faalangst- examen dit keer niet gelukt door Pechtold. Maar we zijn alert want bij een volgende crisis zou het afpakken zomaar wel eens kunnen gaan lukken. En geloof mij, die volgende crisis gaat er komen, want na inflatie komt altijd deflatie. Ik wil niet dat het CBR straks probeert de rijschoolbranche op te zadelen met meer werk waardoor onze werkdruk nog meer toeneemt terwijl onze marges al erg laag zijn. Het afpakken van het faalangstexamen en de tussentijdse toets van je eigen klanten, zonder hen een alternatief te bieden is ronduit een belachelijke strategie. Instrumenten die zich al jaren hebben bewezen en het slagingspercentage effectief hoger stuwt, hoe belachelijk is dit te proberen af te pakken, en alleen omdat het CBR zijn zaakjes niet op orde heeft. Kan het nog erger?

Als klap op de vuurpijl bedenkt de directie ook nog eens om al haar klanten af te straffen als ze een paar keer zakken voor het praktijkexamen 

Als klap op de vuurpijl bedenkt de directie ook nog eens om al haar klanten af te straffen als ze een paar keer zakken voor het praktijkexamen. Alsof de druk al niet hoog genoeg is voor deze groep mensen. Moet je nagaan, je hebt een half jaar je best gedaan en duizenden euro’s betaald aan rijlessen, vervolgens lukt het niet om in een paar keer je rijbewijs te halen en dan krijg je te horen dat je straf krijgt van het CBR, als een klein kind dat niet luistert. Hoe denk je dat deze afwijzing voelt voor de kandidaat, hoe moeten ze dat thuis uitleggen, of op school of aan de werkgever? Behalve dat dit schandalig is, is het ongeoorloofd, discriminerend en wettelijk onterecht. Ook hiervoor heb ik geen goed woord over.

Dat de ombudsman nog niet heeft ingegrepen is onbegrijpelijk. Als er een instituut is die de overheid op haar vingers hoort te tikken is het de Nationale ombudsman wel. Het enig controlerende bestuursorgaan dat wederom faalt. Het zijn de overheden die het hardst roepen niet te discrimineren, maar ondertussen het wel zelf doen. Doet mij denken aan de belastingdienst die zich schuldig maakte aan structurele discriminatie van toeslagontvangers. Dus straks niet zeuren dat we het niet wisten.

Hoe moeilijk kan het nou werkelijk zijn om aan de afspraak van zeven weken wachttijd te kunnen voldoen 365 dagen 24/7? Weet u nog, volgens het CBR waren de te lange wachttijden oorzaak van de groeiende economie, de vergrijzing van examinatoren, de explosieve groei van 17-jarigen die ineens rijles namen, of een sterke toename in de toetsen, of de medische keuringen door een tekort aan artsen, of te veel aanmeldingen tegelijk, of de aanschaf van nieuwe software, en dan weer waren de opleidingseisen te zwaar voor het werven van nieuwe examinatoren. Of hoe het CBR probeert oplossingen te zoeken door bijvoorbeeld gepensioneerde examinatoren te vragen weer te komen werken, dat vind ik nogal pijnlijk en is geen goede oplossing die je mag verwachten van een goed management. 

En als de smoezen even op zijn bij het CBR dan laten ze er wel weer eentje verzinnen, door een of ander bureau. Zo kwam PricewaterhouseCoopers met de reden voor de achterstanden op het ogenblik: “Demografische ontwikkelingen.” Sorry hoor, demografische ontwikkelingen, hoort daar de oorlog tussen Oekraïne en Rusland ook niet bij? Ik moet toegeven: creatief zijn ze wel daar in Rijswijk.  
Royal Haskoning DHV deed onderzoek naar de collegiale toets. Het zoveelste experiment, en wat gaat het onze branche kosten? Ik hoor daar niemand over. Zo las ik onlangs in de PZC -krant, een Zeeuws dagblad (de provincie waar ook onze rijschool is gevestigd) dat een paar rijscholen dienden als proeftuin voor de collegiale toets voor het hele land. De krant kopte: “Meer kans op slagen voor je rijexamen door een keer te ruilen van instructeur? Een goed plan, vinden Zeeuwse rijscholen, al zien ze nog wel wat haken en ogen.”

Ik vind het helemaal geen goed plan die collegiale toets

Die haken en ogen zijn er zeker, en ik vind het helemaal geen goed plan die collegiale toets, het is rampzalig als dit doorgaat. Waarom werd dit experiment bij de Walcherse rijscholen uitgevoerd waar iedereen elkaar kent en waar de slagingspercentages goed zijn? In de regio Ritthem/Vlissingen waar ik rijles geef zit er niet één rijschool onder de kritieke Pechtold-grens van 30% slagingspercentage en toch hadden wij 20 weken wachttijd. Waarom werd dit experiment niet uitgevoerd waar de problemen (volgens het CBR) het grootst zijn, juist daar waar de slagingspercentages onder de 30% liggen? Ik weet het antwoord wel, het experiment moest namelijk slagen. Zodat bij een volgende crisis het CBR kan zeggen dat de rijscholen zelf de tussentijdse toets bij elkaar kunnen afnemen, met als gevolg dat de werkdruk bij het CBR minder wordt en de werkdruk bij ons fors toeneemt. Ziet u hoe het CBR werkt? 

Het CBR verwacht van haar klanten dat tijdens een collegiale toets vier mensen de agenda’s op elkaar gaan afstemmen en dat twee leerlingen en twee instructeurs bijna twee uur lang elkaar toetsen? Daarbij moet ik ook nog eens mijn expertise gaan delen met de concurrent. En dan zullen we het nog maar niet hebben over wanneer een van de vier niet komt opdagen, of wat het moet opleveren voor de leerling zelf, of tot welke discussies het zou kunnen leiden wanneer mijn collega niet werkt met een lesplan. Niemand hoor ik over de kosten hiervan want vertel mij eens het verschil waarom een uurtje met een rijinstructeur €60 kost en een uurtje met een examinator €120?
Mocht de collegiale toets toch doorgaan in de toekomst dan hoop ik dat heel de rijschoolwereld de kosten voor het uitlenen van zijn lesauto tijdens de praktijkexamens niet meer zal gaan doorrekenen aan zijn klanten, maar zal gaan doorrekenen en factureren aan het CBR. Ergens zal toch het geld vandaan moeten blijven komen.

Hoge werkdruk

We hebben een hoge werkdruk: Buiten de auto zijn we boekhouder, commercieel- en technisch directeur en in de auto hechten we groot belang aan de veiligheid van onze klanten. Een goede rijinstructeur moet niet alleen altijd ‘aan’ staan in de lesauto door direct in te kunnen grijpen, maar ook direct kunnen schakelen tussen de verschillende types klanten. Ook horen we expert te zijn in het plannen. En dat laatste is niet altijd even makkelijk met het Top Internet plansysteem van het CBR. 

Het Top Internet is een log ouderwets niet goed draaiend systeem en ligt er heel vaak uit door storingen 

Het Top Internet is een log ouderwets niet goed draaiend systeem en ligt er heel vaak uit door storingen. We leven in een wereld waar we real time geld kunnen overmaken naar de andere kant van de wereld via blockchain technologie, we beschikken over oneindig veel data, maar bij het CBR krijg je niet eens de mogelijkheid je praktijkexamen te annuleren. Het CBR verwacht van mij dat als ik het examen koop dat ik eigenlijk precies moet kunnen voorspellen hoeveel rijlessen de leerling nog nodig heeft. Nou dat lukt mij zelden, het blijft maatwerk tot de laatste rijles en daar zit ook een deel van het probleem.

Eigenlijk hoor je de leerling eerst volledig op te leiden en daarna op examen te sturen. Echter nu dien je ergens in de rijopleiding het examen te kopen en hopen dat je het op tijd haalt. Op deze manier wordt er een extra onzekere en onnodige factor gecreëerd door het CBR en niet door ons. Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat je een week van tevoren het examen kosteloos moet kunnen annuleren om welke reden dan ook. Goed voor het slagingspercentage en vooral voor de gemoedstoestand van haar klanten. Plannen is mensenwerk, maar met de juiste data en technologie moet het makkelijk kunnen. Ruim vijf jaar werkte ik voor een van de grootste uitzendorganisaties van Nederland, ik zat naast de planner als intercedent. Meer dan vijfhonderd man werden wekelijks en ook dagelijks ingepland op wat tot een van de veiligste plekken van Nederland behoorde: de grote fabrieken in de petrochemie industrie. Vaak ad hoc werk, maar het lukte wel altijd. En in een branche waar klanten als Shell of DOW de regels bepalen moet je niet zitten muggenziften zoals het CBR doet. Ik denk dat Pechtold daar maar eens een kopje koffie moet gaan drinken en vragen waarom dat soort organisaties het plannen wél voor elkaar krijgen.

Reguleren van de markt

We weten allemaal dat de taak van het CBR, naast het toetsen en informeren, o.a. ook het reguleren van de markt is. Ervoor zorgdragen dat het praktijkexamen voor iedereen toegankelijk is en beschikbaar is. Dat de kosten efficiënt gehouden moeten worden en ook zorgen voor niet te lange wachttijden, dit alles zodat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Voor ons rijinstructeurs is vooral dat laatste waar wij ons geld mee verdienen. Ik doe mijn werk met heel veel plezier, en eigenlijk hebben wij fantastisch werk. We zitten een op een met een leerling, die écht wat van je gaat leren. We kunnen overal heen rijden in ons kantoortje op wielen, we zijn buiten en toch zitten we aangenaam in onze zetel lekker droog, verwarming of airco aan. Geen gezeur van de baas want we maken onze eigen planning. En er is tijd voor humor, want veel lachen is belangrijk. Het is vaak fijn werken met deze doelgroep. Zelf werk ik ook met een lesplan, zo kan ik altijd laten zien welk doel de leerling moet halen om zo weer iets beter te worden dan de vorige keer. Het is namelijk heel lastig voor de leerling zelf in te schatten hoe goed hij moet zijn om het rijbewijs te kunnen verdienen. Ik blijf altijd in mijn rol als professional en ik vraag ook altijd aan mijn leerling hoe het gaat en wat hij er zelf van vindt. Zo kan ik mij telkens aanpassen aan de leerling want zo moet het zijn, wij moeten ons aanpassen aan de klant en niet andersom. De klant betaalt voor jouw onderwijs en leert van jou, zij gaan zitten en weten helemaal niks behalve dat ze in een stoel zitten met vier wielen en dat ze dood kunnen gaan bij verkeerd gebruik. Wat een vertrouwen hebben ze toch in ons. Ik denk dat wij (ik spreek nu even ook voor alle andere rijscholen) onze zaakjes goed op orde hebben, en daarom laat ik mij niks meer wijsmaken door het CBR. 

Het praktijkexamen is mensenwerk en een hele complexe taak 

Het praktijkexamen is mensenwerk en een hele complexe taak. Er spelen allerlei variabelen een zeer belangrijke rol hierin en juist die variabelen zijn vaak de beslissende factor waarom de kandidaat zijn praktijkexamen haalt of niet. Dit is vaak ook heel persoonlijk en een goede instructeur die een goede relatie heeft met zijn leerling weet vaak van de hoed en de rand. Frustratie en wanhoop liggen op een gegeven moment dicht bij elkaar kan ik je vertellen. Ik moet dan ook denken aan de extreme situatie toen de brandstichter het CBR-kantoor in Rijswijk een paar jaar geleden in brand stak nadat hij negen keer was gezakt voor zijn praktijkexamen. De toen 39-jarige oorlogsvluchteling, die alles zo’n beetje al in zijn leven had meegemaakt, deed zijn daad uit wanhoop en frustratie. Natuurlijk was zijn motief drastisch en volkomen onacceptabel, laat ik duidelijk zijn, maar frustratie en wanhoop lagen ook hier ineens heel dicht bij elkaar als niemand het je goed uitlegt waarom je toch telkens niet slaagt voor het rijbewijs.

Bekende variabelen

Er zijn ook bekende variabelen zoals het type leerlingen met bijvoorbeeld een cultuurverschil of zoals we dan netjes zeggen personen met een migratieachtergrond. Zeg maar de volwassen mensen die vaak hier in Nederland voor het eerst hebben leren fietsen. Ze zijn super gemotiveerd, weten van horen zeggen dat de lat hoog ligt bij het CBR, maar missen de feeling die wij al als kind bewust en onbewust hebben meegekregen van onze ouders door het meerijden in de auto.
Een andere bekende variabel zijn de klanten die op hun gezondheidsverklaring een Ja hebben moeten invullen. Als je naar de platte data kijkt (en nee dat is geen discriminatie) dan zakken deze mensen vaker voor hun rijbewijs dan de “niet-medische” en ik spreek uit ervaring.

Hoe kan je dan deze mensen op een strafbankje zetten als ze een paar keer zakken? Als je als directie met dit soort oplossingen komt begrijp je het toch echt niet hoe het werkt in onze branche 

Hoe kan je dan deze mensen op een strafbankje zetten als ze een paar keer zakken? Als je als directie met dit soort oplossingen komt begrijp je het toch echt niet hoe het werkt in onze branche. Je moet jezelf schamen als organisatie. Als CBR heb je het monopolie, je bent het voorbeeld, je bent een dienstverlenend bedrijf, het is een van je kernkwaliteiten, je bent een organisatie die een goede service hoort te bieden aan haar klanten. Maar je eigen klanten afstraffen, met dit soort fratsen zet je de hele branche te kakken en dat is niet goed voor ons imago. Ik ben daar zelf ook een beetje klaar mee dat het CBR dit telkens doet. Is het niet in de media dan wel met dit soort proefballonnetjes. 

Een misschien wat minder bekende variabel is het slagingspercentage van een regio. Het CBR noemt dit het kringgemiddelde. Dit is het slagingspercentage van alle rijscholen in een bepaalde regio. Examinatoren en regiomanagers van het CBR gaan altijd uit van kringgemiddelden in de regio. Die worden eens in de zoveel tijd besproken in een vergadering. Dit betekent dat wanneer bijvoorbeeld het kringgemiddelde 55% is in een regio, de examinator weet dat van de acht kandidaten, er bij zijn collega’s 4,4 slagen op een dag. U ziet het dilemma al. Let wel de examinator kan hier niks aan doen, dit is gewoon data die het CBR gebruikt. Niet elke examinator werkt zo, maar we moeten er wel rekening mee houden.

De psychologische druk

En dan misschien wel de grootste variabel, en ook meteen de lastigste, dat is de psychologische druk die een kandidaat heeft als ze praktijkexamen doet. Deze variabel is een soort bulkbegrip, die zie je nauwelijks en je hebt als examinator geen idee hoe erg het is en waar het aan ligt. Faalangstexamen kan hieraan een oplossing bieden. Het faalangstexamen geeft de leerling meer tijd dus meer ontspanning, de speciale examinator hoort beter aan te voelen hoe de leerling zich voelt en door een uitgebreid gesprek en meer aandacht raakt de kandidaat ook meer op zijn gemak. Hoe kan het dat het slagingspercentage bij faalangstexamens aanmerkelijk hoger ligt terwijl het examen even moeilijk is als een regulier examen? Dit is het punt wat ik duidelijk wil maken want meer aandacht vergroot de kans op slagen. Maar waarom worden niet alle praktijkexamens op deze manier uitgevoerd? 

Dus kom op CBR! Stop met de zaken ingewikkeld te doen lijken, zet je ego opzij en zorg er voor dat je iedereen zo ver gaat krijgen dat je je klanten geen nare tijdsdruk meer laat ervaren 

Dus kom op CBR! Stop met de zaken ingewikkeld te doen lijken, zet je ego opzij en zorg er voor dat je iedereen zo ver gaat krijgen dat je je klanten geen nare tijdsdruk meer laat ervaren. Het CBR moet innoveren en meegaan met de tijd. Wij leveren maatwerk en het wordt tijd dat het CBR dat ook gaat doen. Laat je klanten het rijbewijs in meerdere stappen halen zodat het examen niet eens meer bestaat, we noemen het dan modules. Laat de leerling pas starten aan de rijopleiding als deze in het bezit is van theorie. Want zonder de spelregels is er geen verstand van zaken en dat is logisch ook. Je gaat als brandweer ook niet eerst een brandend huis binnen zonder kennis van hoe een kraan werkt. 

Met de theorie op zak geeft het de leerling meer zelfvertrouwen en hij weet waar hij aan toe is. Het CBR kan dit makkelijk regelen doordat de leerling pas een account kan aanmaken bij het CBR als deze in het bezit is van de theorie. Oké, in het begin is dat misschien even pijnlijk voor de branche, maar als het CBR dit regelt geldt dit voor de gehele branche en kan de leerling bijvoorbeeld niet een andere rijschool kiezen omdat hij daar wel al kan autorijlessen zonder in het bezit te zijn van theorie. Ik deze vernieuwde situatie zou ik zeggen gelijke monniken gelijke kappen.

In de eerste module maakt de leerling kennis met zijn examinator. Die controleert in het kantoor van het CBR de portfolio’s van de leerling en van de instructeur. De examinator krijgt inzage in de autopapieren, theorie, het lesplan en de gezondheidsverklaring. Als dit in orde is dan gaat de leerling 60 minuten lang op een gesloten terrein alle basisvaardigheden laten zien van het autorijden.

De rijinstructeur zit naast de leerling en de examinator op de achterbank. Uiteraard wordt alles in het CBR-account van de leerling vastgelegd door de dashcam, wel zo transparant en wel zo modern. Zo komt er ook meteen een einde aan alle geheimzinnigheid of spookverhalen die er zouden zijn over het CBR. De examinator wordt niet gefilmd dus er is geen privacy probleem.     

De basisvaardigheden bestaan uit: sturen d.m.v. overpakken en doorgeven, de remproef, alle controlehandelingen, en ook hier komen alle tien bijzondere verrichtingen aan bod. 

Als dit in orde is komt de leerling in de volgende en laatste module, hierin laat de leerling zien dat hij 30 minuten op de openbare weg veilig en zelfstandig kan rijden. Omdat de leerling al ver is in zijn rijopleiding hebben we ook niet meer te maken met de zogenaamde gelukzoekers zoals we die nu kennen en dit behoort dan ook voorgoed tot de verleden tijd.

De examinator zit, net als in de eerste ronde weer op de achterbank en de leerling zit wederom vertrouwd en ontspannen naast zijn rijinstructeur. 

Er hoort ook geen sprake meer te zijn van het ouderwetse linksaf rechtsaf in opdrachten

Er hoort ook geen sprake meer te zijn van het ouderwetse linksaf rechtsaf in opdrachten. Deze zijn niet reëel en hebben werkelijk niets met autorijden te maken en maakt het voor een grote groep mensen ook onnodig lastig. Laat de leerling gewoon zelf kiezen hoe hij de opdrachten wil ontvangen. Bijvoorbeeld om beurten linksaf rechtsaf slaan. 

Ik vind het navigatiesysteem een fantastisch instrument, maar sommige denken daar ook anders over, laat in ieder geval de leerling kiezen. En als hij zelf kiest bepaalt hij zelf welke kant hij opgaat en heeft dus zelf de afslagen in de hand. Er is met deze methodes nooit meer echt sprake van een verkeerde afslag nemen. Zelf kiezen is onderdeel van zelfstandig zijn in het verkeer en daar is niets mis mee. Nadien krijgt de leerling het filmmateriaal automatisch in zijn account van het CBR en wordt toegevoegd in zijn portfolio. 

De professionaliteit van zowel de examinator als de rijinstructeur blijven gewaarborgd met dit nieuwe systeem. Mocht de leerling het niet halen dan is het verschrikkelijke ouderwetse uitslagformulier waar niemand iets van snapt ook meteen van de baan. Omdat er geen sprake meer is van ‘examen’, maar van modules kan de leerling ook nooit meer zakken. De leerling valt alleen een module terug als het gewenste resultaat niet wordt gehaald. En wanneer de leerling een nieuwe kans waagt bij het CBR wordt het portfolio van zowel de leerling als van de rijinstructeur onder de loep genomen en geanalyseerd en bekeken waarom de leerling de vorige module niet had gehaald. Het CBR moet dus meer tijd gaan investeren in haar klanten.

Ook wordt tijdens de herkansing duidelijk besproken op welke onderwerpen de leerling nu goed heeft geoefend. De examinator krijgt zo een goed beeld van de leerling en van de rijinstructeur. Als leerlingen telkens op hetzelfde onderdeel falen in de module kan de rijinstructeur op dat onderwerp worden aangesproken. Zo ziet u, moeilijker moeten we het allemaal niet maken dan het is. Ik beloof u, het slagingspercentage zal omhoogschieten, en het CBR houd zeeën van tijd over. Klink dit als een sprookje? Ik zal u een geheimpje verklappen: dat is het niet, ik geef namelijk al jaren rijles op deze manier.

Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 22 uur geleden
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2