Alleen B-rijbewijs voor lichte trekker is serieuze optie
AlgemeenEen aanpassing van het regime T-rijbewijs waarbij lichte voertuigen (minder dan 3,5 ton en een maximum snelheid van 25 km/uur) mogen bestuurd worden met een B-rijbewijs (en dus zonder T-rijbewijs) is wat ingenieursbureau Royal Haskoning DHV een serieuze optie. De tweede optie is voorlopig alles laten zoals het nu is.
Dit zijn wat het bureau betreft de twee keuzemogelijkheden waaruit het ministerie van I&W moet kiezen. Royal Haskoning DHV deed op verzoek van het ministerie onderzoek naar de vraag ‘is invoering van een aparte T-rijbewijscategorie voor lichte voertuigen nuttig, noodzakelijk en haalbaar?’ met dit als uitkomst.
Op 1 juli 2015 is het T-rijbewijs ingevoerd voor bestuurders van land- en bosbouwtrekkers (LBT) en van motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS).
Overwegend positief
In 2017 is dit door Royal Haskoning DHV geëvalueerd en de uitkomsten waren overwegend positief. Wel brachten enkele belangenorganisaties naar voren dat het examen T-rijbewijs met trekker en aanhangwagen niet proportioneel is voor de kleinere voertuigen binnen de zeer diverse voertuiggroep (agrarische oldtimers, kleine MMBS) en deze organisaties pleitten daarom voor differentiatie van de doelgroep voor het T-rijbewijs. Het vervolgonderzoek is nu afgerond waarbij invoering van een lichte categorie wat de onderzoekers betreft dus een van de serieuze mogelijkheden is. Het is nu aan de minister om hier een besluit over te nemen.