Logo rij-instructie.nl

Nationale ombudsman roept op in te te grijpen bij CBR: 'Klachten verdubbeld, en dit gaat over mensen'

  actueel

Het CBR komt steeds zwaarder onder vuur te liggen. Nu heeft ook Nationale ombudsman Reinier van Zutphen de organisatie op het vestje gespuugd, nadat het dat een half jaar geleden ook al deed. dat heeft niet geholpen, integendeel. "Ik zie een verergering van de soort problematiek en een forse stijging van het aantal klachten over de dienstverlening van het CBR. Dit kan zo niet langer, een ingreep is nodig", roept hij minister van Nieuwenhuizen van I&W op om in actie te komen.

In juni 2018 stuurde de Nationale ombudsman een brief aan de directeur van het CBR waarin hij zijn zorgen uitte over de behandelingstermijnen van de rijbewijsprocedures. Nu, een half jaar later zijn de signalen nog steeds zorgelijk, constateert Van Zutphen. "De situatie is zelfs verslechterd. Er is een verergering van de soort problematiek en een stijging in klachten. De brief vraagt opnieuw aandacht voor de schrijnende situatie waarin honderden burgers verkeren."
Het is allemaal best mooi dat het CBR volgens eigen zeggen werkt aan een oplossing, maar "er moet ook nú iets gebeuren. Voor de burgers die al heel lang zitten te wachten op een verlenging van hun rijbewijs of zelfs maar op contact met het CBR".

Aantal klachten verdubbeld
Het aantal klachten over het CBR is vorig jaar ten opzichte van het jaar ervoor verdubbeld, met een piek in de laatste periode van 2018 en begin 2019. "Zo ontvingen wij in de eerste maand van 2019 maar liefst 345 klachten over het CBR. Een absoluut dieptepunt. Dit kan zo niet langer."

Het gaat om mensen
Klachten gaan niet meer alleen over de lange behandelduur van rijbewijsaanvragen waarvoor een gezondheidsverklaring nodig is. Ook de telefonische bereikbaarheid en de administratieve zorgvuldigheid van het CBR staan onder druk. Kortom: de basis is niet op orde. "Belangrijker dan de aantallen is dat het hier om mensen gaat. Mensen die in de problemen komen doordat de dienstverlening van het CBR tekortschiet en rijbewijzen niet tijdig verlengd zijn. Het kan en mag niet zo zijn dat deze mensen de dupe zijn van de problemen die op dit moment binnen het CBR bestaan."

Ronde tafelgesprek
CDA-Kamerlid Maurits von Martels heeft voor 21 februari een zogeheten 'Ronde tafelgesprek' georganiseerd om het lek boven te krijgen. Hij heeft daar onder andere het CBR, maar ook ervaringsdeskundigen en keuringsartsen voor uitgenodigd. Een van die ervaringsdeskundigen is schrijfster en muzikant Aafke Romeijn. Zij liep deze week bij NPO Radio1 'leeg' over haar ergernissen met het CBR en heeft er zelfs een zwartboek van samengesteld. Dit gesprek is live te volgen via de website van de Tweede Kamer.    

Hans Peijs
Hoofdredacteur Rij-Instructie
Meer berichten