Logo rij-instructie.nl

'Stint had nooit de weg op gemogen'

  actueel

De Stint had nooit mogen worden toegelaten op de openbare weg. Dat zeggen Tweede Kamerleden tegen de NOS naar aanleiding van het rapport van TNO over de veiligheid van het voertuig. TNO concludeert dat de Stint op alle aspecten onveilig is en in de huidige vorm niet geschikt is voor personenvervoer.

De elektrische segway-met-bak werd in 2011 toegelaten als 'bijzondere bromfiets', maar daarbij werd niet nauwkeurig gekeken naar de veiligheid, zo blijkt uit het TNO-onderzoek. Afgelopen september kwamen vier kinderen om het leven bij een ongeluk op een spoorwegovergang in Oss.
De categorie 'bijzondere bromfiets' werd destijds ingesteld voor de Segway, een soort balansboard die elektrisch wordt aangedreven. De politiek was destijds enthousiast over dat soort vernieuwende voertuigen en om de ontwikkeling zoveel mogelijk te stimuleren, werden er geen extra veiligheidseisen gesteld. "Het toetsingkader was destijds niet op orde en het toezicht was niet goed. Dat is triest. We hadden er nooit aan moeten beginnen", zegt Kamerlid Remco Dijkstra van de VVD.

Niet direct toe te laten
De Stint is in 2011 onderzocht door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de Stichting Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Beide adviseerden het voertuig uit veiligheidsoverwegingen niet direct toe te laten op de weg. De RDW vond het voertuig te breed, en ook de SWOV plaatste kanttekeningen bij de breedte en deed een suggestie over een rijopleiding voor Stint-bestuurders. Destijds heeft zowel het ministerie van Infrastructuur en Milieu als de Tweede Kamer deze adviezen in de wind geslagen, onder meer om de introductie van innovatieve vervoermiddelen niet te belemmeren.
De Tweede Kamer gaat binnenkort uitgebreid spreken over het TNO-rapport en de toekomst van de Stint.
(Bron: NOS)

Hans Peijs
Hoofdredacteur Rij-Instructie
Meer berichten