Bezorgbrommer is brokkenpiloot en dat biedt de rijscholensector kansen
actueelNadat eerder pakketbezorgers door Veilig Verkeer Nederland (VVN) waren genoemd als veroorzaker van verkeersonveiligheid in steeds meer buurten, is nu de zogeheten bezorgbrommer toegevoegd aan verkeersdeelnemers die het er onveiliger maken op straat. Zo rijden bezorgbrommers zes keer vaker schade dan gewone bromfietsers. Verschillende gemeenten en horecaondernemingen in het land zijn daarom projecten gestart om de overlast en de onveiligheid van bezorgscooters in te dammen door hun bezorgers een 'verplichte' cursus aan te bieden om veiliger te leren rijden. Voor rijschoolhouders liggen hier kansen.
Dit blikt uit een analyse door Veilig Verkeer Nederland (VVN) van cijfers van verzekeringsmaatschappij de Vereende. Deze verzekeraar heeft zich gespecialiseerd in bijzondere zaken. Reguliere verzekeraars zijn terughoudend in het verzekeren van bezorgbrommers en daarom verzekert de Vereende relatief veel van deze brommers.
Meer letselzaken
Uit cijfers van de Vereende over 2017 en 2018 blijkt dat bezorgbrommers bijna 6 keer vaker schade rijden dan een privé brommer. En niet alleen de frequentie is hoger, het gemiddelde schadebedrag is ook 75 procent hoger. Dat laatste komt door relatief meer letselzaken.
Gedragsfactoren
Analyses van bromfietsongevallen door de Vereende tonen aan dat gedragsfactoren de meest voorkomende ongevalsfactoren zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om afleiding of gebrek aan aandacht, te hoge snelheid voor de omstandigheden, een smalle focus en het niet verlenen van voorrang. Het feit dat brom- en snorfietsen evenwichtsvoertuigen zijn die de berijder geen bescherming bieden bij een ongeval draagt ook bij aan het hoge ongevalsrisico van brom- en snorfietsers.