Afbeelding
Foto: Hans Peijs

Telefoon tijdens rijden moet worden gestopt

Algemeen

In mijn vorige column besteedde ik aandacht aan een grote ergernis van mij en ik neem aan van iedere rijinstructeur: het belachelijke gebruik van de telefoon achter het stuur. Voor mij is helder dat we dit een halt moeten toeroepen.
Ik had het daarin over de stichting Shana Safe. Shana Leurs was 22 toen ze in maart 2021 door iemand die belachelijk snel reed binnen de bebouwde kom én die ondertussen op zijn mobieltje bezig was tijdens het autorijden werd doodgereden. Zo maar een jong leven van het ene op het andere moment uit het leven gerukt door een achterlijke die zo nodig contact moet houden met zijn wereldje.
Haar ouders beseffen dat ze Shana nooit terugkrijgen, maar willen met de stichting aandacht vragen voor de gevolgen van dit soort ongevallen. Ik kende de stichting Shana Safe niet, maar bij een bezoek aan het CBRmaakte ik kennis met de ouders en sindsdien heeft dit me niet meer losgelaten. Zo’n ongeval is namelijk zinloos en verschrikkelijk tegelijk. Om die reden heb ik me voorgenomen om te kijken of ik vanuit de branche - liever nog met de hele branche - een zinnige bijdrage kan leveren aan de stichting Shana Safe, met als uiteindelijk doel om dit te stoppen.

Inmiddels ben ik een paar stappen verder. Onlangs had ik een gesprek met Alexander Pechtold, algemeen directeur van het CBR, en daar kwam vooral dit onderwerp aan de orde. Ik heb Alexander gevraagd of het CBR een bijdrage wil leveren en die toezegging heeft hij gedaan. In welke vorm of wat dan ook dat gaan we nog uitdokteren, maar in elk geval gaat het CBR mee.
Daarna ben ik verder gaan bellen en ook Ruud Rutten, voormalig voorzitter van de FAM en nog steeds betrokken bij de Koepel Rijopleiding en Verkeersveiligheid, huidig voorzitter van de FAM Roger Keijbeckt en Jos van Zuylen, voorzitter van de VRB, hebben zich ook bereid verklaard op een of andere manier een bijdrage te willen leveren. BOVAG en LBKR heb ik nog niet te pakken gehad, maar ook die ga ik bellen om dit branchebreed op te pakken. En ik verwacht dat niemand nee zal zeggen, want onze branche moet er alles aan doen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Dat is namelijk wat wij doen: verkeersveiligheid bevorderen.

Wat we gaan doen? Daar kan ik nog niets over zeggen. Daarvoor is het allemaal nog te pril. Maar elke goede suggestie om dit branchebreed aan te pakken is welkom. Kom maar op met mooie ideeën. Want zou het niet mooi zijn als de rijscholenbranche hiermee positief in het nieuws komt? Maar zou het nog niet veel mooier zijn als we als branche kunnen bijdragen aan minder slachtoffers in het verkeer. Ik hoop daarom op veel reacties. Die kunt u mailen naar Hans@entermedia.nl of info@fly-over.nl.

Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1