Afbeelding
Foto: CBR

BREAKING: Gemiddeld slagingspercentage is nu 54,6 procent

Algemeen

Het slagingspercentage eerste examens B was eind vorig jaar 50,4 procent, maar is nu 54,6 procent. Als dit zo blijft, of liever: als dit nog verder stijgt, dan zijn er geen ingrijpende maatregelen nodig. Verder is duidelijk dat er eigenlijk geen mogelijkheden zijn om de examentijd te verkorten, hoewel de minister hierover gaat overleggen met het CBR. 

Dit heeft minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen zojuist gezegd tijdens een debat in de commissievergadering over de maatregelen die het CBR heeft aangekondigd om het stuwmeer met meer dan 600.000 examens in te dammen. Zoals bekend heeft het CBR voorgesteld dat de branche allereerst er alles aan moet doen om het slagingspercentage eind mei met 4 procentpunt te verhogen en nu blijkt dus dat deze lat in de derde week van april al is aangetikt.

Van Nieuwenhuizen vertelde dat ze ook schrok toen het CBR met het plan kwam om, als het gemiddeld slaginspercentage niet stijgt, het CBR overweegt om tijdelijk de Tussentijdse toets (TTT) en de faalangstexamens te schrappen. Dit levert 80.000, respectievelijk 7.000 examens capaciteit op. Van Nieuwenhuizen zit hier net als het CBR en ook net als de branche niet op te wachten, maar als het niet rechtsom lukt, dan moet het linksom. Waarbij rechtsom is om, naast het aantrekken van honderd nieuwe examinatoren, overwerk bij het CBR en het terughalen van gepensioneerde examinatoren, het slagingspercentage verhogen en dat ziet er nu opeens goed uit.

VVD en CDA wilden weten of het examen korter kan en dienden daar een motie over in. CDA en VVD willen zes minuten winnen door het praatje voor- en achteraf door de examinator te laten schieten. Dan hou je dezelfde feitelijke praktijkexamentijd van 35 minuten over. De minister gaat het CBR vragen om een zogenoemde impactanalyse, waardoor de motie is aangehouden.

Verder is wat de minister betreft een examinator meer examens op een dag te laten afnemen - ook deze suggestie kwam voorbij - geen optie. Dat waren 8 examens per dag, het zijn er nu als gevolg van overwerk 9 en dat is wel zo ongeveer het maximum wil de examinator ook nog een leven overhouden, aldus de minister. 

Er kwam verder onder andere de suggestie om de TTT over te laten aan de rijinstructeur, maar dat is volgens Van Nieuwenhuizen op dit moment een ‘no go’. Er zijn immers te veel verschillen onderling en rijinstructeurs voldoen nu eenmaal niet aan bepaalde kwalificaties (dit kan ook wettelijk niet), maar dat wil niet zeggen dat het in de toekomst wel mogelijk zou kunnen worden. 

Rijbewijs mag niet duurder worden

Alles bij elkaar zijn er elf moties ingediend, waarvan een aantal is aangehouden tot eind mei en over een aantal moet de Kamer zich uitspreken. Opvallend is dat zich binnen de Kamer een meerderheid lijkt af te tekenen om zaken die Emile Roemer heeft voorgesteld zo snel mogelijk in gang te zetten. Wel is er binnen de Kamer angst dat door de maatregelen die Roemer voorstelt het halen van een rijbewijs duurder wordt. Dit moet worden voorkomen, vinden verschillende fracties. Net zoals moet worden voorkomen dat het faalangstexamen wordt opgeofferd, want daar tillen veel Kamerleden aan.

Afbeelding
Nieuw kentekenbewijs met aantal aanpassingen vanaf half juni uitgegeven 14 uur geleden
Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 24 apr, 16:15
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1