Afbeelding

Niet één systeem detecteert optimaal vermoeidheid

Algemeen

Om vermoeidheid en afleiding optimaal te kunnen monitoren zijn verschillende systemen in de handel, maar er is geen systeem dat uitblinkt. Wil je zeker zijn (voor zover dat al kan), dan is een combinatie van systemen werkt het best.

Dit concludeert de SWOV op basis van eigen onderzoek in opdracht van Shell Global Solutions International BV, BP International Limited, Total SA en Chevron Services Company.

Risicofactoren
Uit diverse onderzoeken en ervaringen blijkt dat een substantieel deel van de werkgerelateerde sterfgevallen zijn verkeersongevallen tijdens het werk of op de weg naar en van het werk, waarbij vermoeidheid en afleiding bekende risicofactoren zijn. Om het risico op vermoeidheid en afleiding te verminderen, is daarom apparatuur ontwikkeld om automobilisten te waarschuwen voordat ze aan hun rit beginnen of tijdens het rijden zelf.

De vergelijking laat zien dat er geen systeem is dat op alle criteria beter presteert dan de andere systemen. Verder hangt de keuze voor een bepaald systeem af van de gebruikersvoorkeuren. Voordat een keuze kan worden gemaakt voor een specifiek apparaat , wordt aanbevolen om ook in reële omstandigheden te vergelijken. 

Afbeelding
Tussentijdse toets: ANWB-rijscholen zijn grootgebruiker 3 mei, 13:21
Afbeelding
Helft cannabisgebruikers kruipt binnen 8 uur na blowen achter het stuur 1 mei, 15:22
Afbeelding
Naarmate kinderen ouder worden, neemt de invloed van opvoeders op verkeersgedrag af 1 mei, 13:59
Burgemeester Frank Dales van Velsen flankeert een trotse Ronald de Vries.
WRM-docent Ronald de Vries is Lid in de Orde van Oranje-Nassau 29 apr, 14:11 3
Afbeelding
Leerlingen tevreden over de wijze waarop rijscholen omgaan met lange reserveringstermijnen 26 apr, 14:44 5
Afbeelding
Nieuw kentekenbewijs met aantal aanpassingen vanaf half juni uitgegeven 25 apr, 16:15