"Ik ben langzaam maar zeker gegroeid."

'Als de politiek niet ingrijpt, verandert er niets'

Algemeen

Als Den Haag niet rigoureus ingrijpt, dan komt het met de rijscholenbranche en als gevolg daarvan met de verkeersveiligheid nooit goed. 

Dat signaal zenden Frank Hoornenborg, voorzitter van BOVAG rijscholen, en Ruud Rutten, voorzitter van de brancheorganisatie FAM, deze week onafhankelijk van elkaar uit. Hoornenborg laat in een column op Rijschoolpro.nl onder meer weten dat 'Als de politiek niet wil ingrijpen, er ook niets zal veranderen.'
Ook Ruud Rutten is van mening dat 'Er snel iets moet gebeuren in Nederland. Wij zoeken voor jullie naar steun. Steun vanuit Den Haag die jullie verdienen", zo laat hij vandaag in een gastcolumn weten. Die staat hieronder:

"In onze branche is altijd nieuws. Elke dag weer. Sla de krant open, luister naar de radio, kijk naar de televisie en wij zijn weer onderwerp van gesprek. Helaas worden we iedere dag wel aangesproken omdat er wat mis gaat binnen laat ik het maar noemen de afdeling Verkeersveiligheid en alles wat er omheen hangt.
 
Wat er schort binnen de Rijschoolwereld is duidelijk. Vanwege de moordende concurrentie in een overspoelde markt kan de serieuze opleider nauwelijks zijn hoofd boven water houden. Laat staan een fatsoenlijke boterham verdienen, zich verzekeren of geld wegleggen voor later. Dat is duidelijk en vaak genoeg benoemd. Ik heb hierover ook nogmaals mijn duidelijke mening mogen ventileren in ons laatste vakblad. Ik ben dan ook erg blij met de vele positieve reacties die hieruit voort kwamen. Mijn dank hiervoor. Ik heb zelfs enkele uren met collega's uit het land aan de telefoon gezeten en geluisterd naar hun verhalen mogelijke oplossingen en suggesties.

Dit bewijst dat er veel rijinstructeurs in Nederland zijn die uitstekend met hun vak bezig zijn. Die het verstand en de passie hebben en hier dan ook bijna 24/7 mee bezig zijn. En ja. ik heb te doen met deze mensen. Ik leef en voel met ze mee. Dit geldt ook voor de BOVAG, VRB, LBKR enz. Al deze organisaties rennen zich al jaren uit de broek voor onze branche. En dan met name om de kwaadwillenden te weren en de goedwillenden te belonen voor wat zij wel doen. De laatste tijd lijkt er echter een hetze op gang te zijn gekomen en moet de branche cq de rijinstructeur zich overal voor verantwoorden. 

We kunnen de rijinstructeur toch niet verantwoordelijk stellen of aanspreken wanneer automobilisten de lampjes op hun dashboard niet kunnen of zelfs negeren? En is de rijinstructeur verantwoordelijk voor huftergedrag? Natuurlijk niet.  En 1 op de 3 mensen draagt nog steeds geen gordel. Komt dit door de rijinstructeur? Ook nee. De rijinstructeur is een radertje in dit geheel, niet meer, niets minder. En daarbij is de rijinstructeur met handen en voeten gebonden omdat wij in Nederland schermen met vrijheid van onderwijs en vrijheid van ondernemerschap. Wij worden daardoor gedwongen om zodanig op te leiden dat onze kandidaat bij het CBR een zesje scoort met zijn rondje om de kerk. Dat is voldoende en meer wil de consument ook niet.

Wij kennen ze namelijk allemaal: de zogenoemde 'Petjes' die 40 minuten het gewenste gedrag vertonen op examen en daarna los gaan in het verkeer. En examinatoren denken er ook het hunne van, maar ja, je mag nu eenmaal als examinator niet oordelen op je gevoel. En als rijschool prijs je jezelf uit de markt. Het moet allemaal zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk. Zolang wij het halen van een rijbewijs vergelijken met het verkopen van een pizza, moeten we stoppen met de rijinstructeur aan te spreken op huftergedrag en bellen en appen achter het stuur. 

Beste goedwillende collega's: het ligt niet aan jullie inzet, passie en beroepseer. Dat er snel iets moet gebeuren in Nederland is een feit. Daarom zoeken wij voor en namens jullie naar steun vanuit Den Haag. want die verdienen jullie.

Afbeelding
Nieuw kentekenbewijs met aantal aanpassingen vanaf half juni uitgegeven 10 uur geleden
Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 24 apr, 16:15
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1