Rond 30 procent minder verkeersdoden op 130 km/uur-wegen
AlgemeenTen opzichte van 2015 zijn er vorig jaar veel minder verkeersdoden gevallen bij ongevallen op 130 km/uur-wegen: 20 in 2016 tegenover 31 in 2015. Hiermee wordt gelogenstraft dat het optrekken van de maximale snelheid van 120- naar 130 km/uur op deze wegen leidt tot meer verkeersdoden.
Dit blijkt uit een analyse van de SWOV naar de cijfers van het aantal verkeersdoden in 2016. In 2016 vielen er 629 doden in het verkeer in Nederland, acht meer dan de 621 in 2015 en liefst 59 meer dan de 570 in 2014.
1 op de 3 is inzittende auto
Ruim een derde van de verkeersdoden zijn auto-inzittenden (231), bijna een derde is fietser (189). Sinds 2007 was er een aantal jaren een daling van het aantal doden onder jonge automobilisten, maar die daling is inmiddels staande gehouden. En eenzelfde ontwikkeling zien we ook bij (vooral mannelijke) vracht- en bestelwagenchauffeurs: na een daling tot 2014, is in 2015 en 2016 het aantal doden onder hen weer toegenomen.
Afgemeten naar de bevolkingsomvang, vallen er verhoudingsgewijs veel doden in het verkeer onder jongeren en jongvolwassenen (15-29 jaar) en ouderen (65+). Kinderen (0-14 jaar) komen juist relatief weinig om in het verkeer; in 2016 waren dat er 12.
Brommobielen
Verkeersdoden onder berijders van brommobielen worden in de statistieken tot de groep brom-/snorfietsers gerekend. We zien dat het in deze twee onderscheiden groepen vaak om mannen gaat. Het aantal doden onder brom- en snorfietsers is in de laatste tien jaar afgenomen, terwijl het aantal doden onder berijders van brom- en scootmobielen is toegenomen. Inmiddels vallen er in beide groepen ongeveer evenveel verkeersdoden.
Wegvakken
Verder valt op dat er relatief veel meer verkeersdoden vallen op wegvakken dan op kruispunten, behalve op gemeentelijke 50km/uur-wegen.