Afbeelding

Minimum leeftijdsgrens buschauffeur kan naar 18 jaar

actueel

Een uitgebreide proef leert dat een verlaging van de minimumleeftijdsgrens van jonge buschauffeurs van 21 naar 18 jaar veilig en functioneel is en dus kan worden doorgevoerd. Dit schrijven Hans Drolenga, Grontmij en Maartje de Goede van TNO op verkeerskunde.nl.

De komende jaren moeten er als gevolg van de uitstroom van oudere buschauffeurs honderden buschauffeurs worden gevonden en daarom is er de roep om de leeftijdsgrens te verlagen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat hebben daarom aan Grontmij en TNO opdracht gegeven om te evalueren wat de gevolgen van de verlaging van de leeftijdsgrens zijn op de verkeersveiligheid. De conclusie is dat er geen enkel beletsel is om de grens te verlagen.
Een belangrijke issue is de verkeersveiligheid. Zowel op basis van enquêtes als interviews wordt vastgesteld dat jonge buschauffeurs (18-20 jaar) niet méér risico hebben op een ongeval dan oudere buschauffeurs (21–24 jaar).

Afbeelding
Nieuw kentekenbewijs met aantal aanpassingen vanaf half juni uitgegeven 20 uur geleden
Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 24 apr, 16:15
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1