Afbeelding

Meer verkeersdoden (621); vooral meer mannelijke automobilisten verongelukken

actueel

Voor het eerst sinds jaren is het aantal verkeersdoden gestegen. In 2015 kwamen 621 mensen om in het verkeer, 9 procent meer dan in 2014 (570). De stijging wordt voor het leeuwendeel veroorzaakt door het aantal verongelukte mannelijke automobilisten dat steeg van 104 in 2014 naar 146 in 2015. Ook het aantal oudere mannen op een scootmobiel dat omkwam in het verkeer steeg en wel van 21 naar 36.

Dit blijkt uit cijfers van CBS en Rijkswaterstaat. Mannen hebben een beduidend hoger risico in het verkeer dan mannen, want van de 621 slachtoffers zijn er 458 man. Maar mannen rijden ook meer auto: dagelijks gemiddeld bijna 21 km in een auto en vrouwen 10,5 km.
De meeste verkeersdoden waren bestuurders of passagiers van personenauto's (224 slachtoffers), gevolgd door fietsers (185 slachtoffers). Er kwamen 57 voetgangers om door een verkeersongeluk.

Meeste verkeersdoden onder 80-plussers
80-plussers zijn ook zeer kwetsbaar. Onder ouderen, met name 80-plussers, steeg het aantal verkeersdoden de afgelopen jaren namelijk. In 2015 kwamen 89 mannelijke en 30 vrouwelijke 80-plussers om bij een verkeersongeval.
Het aantal verkeersdoden onder twintigers is sinds 2010 gedaald, net als onder dertigers en veertigers. Hiervan zaten er vier op de tien op de fiets. Ruim een kwart zat in een auto en twee op de tien reed in een scootmobiel. In 2010 vielen de meeste verkeersdoden nog onder twintigers.

Tussen 14.00 en 16.00 uur meeste slachtoffers
Tussen 14.00 en 16.00 uur is het gevaarlijkste tijdstip in het verkeer. In de periode 2010-2015 verongelukte 15 procent van alle verkeersslachtoffers tussen 14.00 en 16.00 uur. Tussen 16.00 en 18.00 uur vielen meer dodelijke slachtoffers (15 procent) dan in de ochtendspits tussen 7.00 en 9.00 uur (7 procent).

Noord-Brabant het gevaarlijkst
In Noord-Brabant vielen de meeste dodelijke verkeersslachtoffers: 117. Dit zijn er 17 meer dan in 2014. Noord-Brabant heeft het meest uitgebreide wegennet van alle provincies (bijna 23.000 km), gevolgd door Gelderland en Zuid-Holland.
In Groningen nam het aantal verkeersdoden relatief het sterkst toe. Daar vielen in 2015 28 verkeersdoden tegenover 19 in 2014. Zeeland en Overijssel waren de enige provincies waar minder dodelijke verkeersslachtoffers vielen.

Afbeelding
Nieuw kentekenbewijs met aantal aanpassingen vanaf half juni uitgegeven 9 uur geleden
Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 24 apr, 16:15
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1