Logo rij-instructie.nl
Foto:

Minister wil weten waarom ICT-project CBR zo duur wordt

  actueel

De ergernissen van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat over het CBR nemen eerder toe dan af. Zij vindt nu weer, na alle eerdere ophef, dat het CBR haar een jaar eerder had moeten rapporteren over het feit dat de kosten van het ICT-project 'Rijgeschiktheid aan het stuur' gierend uit de hand lopen. De kosten waren aanvankelijk geraamd op 7 miljoen euro, maar komen volgens de laatste begroting uit op bijna 35 miljoen euro. Medio volgend jaar komt er een evaluatie van het ICT-project door een onafhankelijke deskundige.

In deze bewoordingen laat de minister zich uit in brief aan de Tweede Kamer. Hiermee reageert ze op een reeks beschuldigingen van onder andere een oud-medewerker van het CBR over het ICT-project zoals die zijn gedaan in het tv-programma Zembla. De minister neemt in de brief geen blad voor de mond. "Mijn conclusie is dat de publicatie van Rijgeschiktheid op het Rijks ICT-dashboard één jaar eerder had kunnen plaatsvinden, in het voorjaar van 2016 in plaats van het voorjaar 2017, als eerder in 2016 de conclusie was getrokken dat de raming van de ICT-kosten van het project over de grens van 5 miljoen euro was gegaan", schrijft ze.

Onvoldoende duidelijk
Het CBR heeft als reactie op de aantijgingen in Zembla gezegd dat de kosten zo enorm uit de hand zijn gelopen omdat gaandeweg het project steeds verder werd uitgebreid en dat vindt de minister verwijtbaar. "Ik concludeer dat vooraf onvoldoende duidelijk was wat er precies nodig was, welke aanpak tot het beste resultaat zou leiden en hoeveel dit zou gaan kosten", laat ze de Kamer weten.

Second opinion
In Zembla werd ook helder dat een belangrijk deel van het ICT-systeeem nog op oude software draait, waaronder Windows XP dat eigenlijk uit den boze is. Ook persoonsgegevens draaien op dit systeem. Het CBr heeft laten weten dat de privacy van deze personen niet in het geding  is, maar inmiddels wijs geworden door eerdere beloftes gelooft de minister het CBR niet blind op haar blauwe ogen. Voor een second opinion wordt een externe partij ingevlogen.

   

Hans Peijs
Hoofdredacteur Rij-Instructie
Meer berichten