Logo rij-instructie.nl

Bijna kwart minder schade door ADAS in 2030

  actueel

Uit een studie van VMS | Insight in opdracht van BOVAG blijkt dat de Nederlandse autobranche in 2030 rekening moet houden met een daling van 23 procent in het aantal schades als gevolg van de toename van rijhulpsystemen in personenauto's, de zogeheten Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).

Er blijken vier rijhulpsystemen die een duidelijke impact hebben op het beperken van autoschade en voor elk van deze ADAS is de penetratiegraad geprognotiseerd met een laag, hoog en realistisch scenario. Van alle nieuw verkochte auto's in 2018 was 45 procent uitgerust met een automatisch noodremsysteem (Automatic Emergency Braking; AEB) en zonder verplichtstelling door de (Europese) overheid zal in 2030 zo'n 90 procent van alle nieuwe auto's hierover beschikken. Dat resulteert in 11 procent minder schades en 5 procent minder omzet.
Systemen voor dodehoekdetectie en rijstrookassistentie zorgen elk voor een afname van 5 procent in het aantal schades en 1 procent omzetdaling, terwijl automatisch inparkeren leidt tot een schadedaling van 5 procent en een omzetafname van 3 procent.

Herkenbaarheid en bewustzijn

Uit de studie blijkt verder dat heel veel automobilisten zich niet bewust zijn van de aanwezigheid van rijhulpsystemen in hun voertuig. ADAS worden door veel autofabrikanten ingezet als marketingtool met eigen benamingen, hetgeen de herkenbaarheid en eenduidigheid niet ten goede komt. BOVAG pleit daarom voor een standaard. "Een noodremsysteem heet bij het ene merk 'Active City Braking' en kan bij andere 'Front Assist', 'Active City Stop' of 'Automatic Emergency Braking' genoemd worden, met afwijkende afkortingen en iconen die actief worden gepromoot. De systemen werken grotendeels identiek, maar kunnen op cruciale elementen juist weer afwijken. Het ene systeem remt bijvoorbeeld alleen af, terwijl het andere desnoods tot een volledige stop komt. De automobilist moet echter zulke veiligheidssystemen in elke auto kunnen herkennen en erop vertrouwen dat ze hetzelfde functioneren", aldus BOVAG. 

Hans Peijs
Hoofdredacteur Rij-Instructie
Meer berichten