Logo rij-instructie.nl
Foto:

'Nieuwe technologie moet onderdeel zijn van rijexamens'

  actueel

Binnen  de rijscholenbranche is het een discussie of je nu wel of geen lesauto moet inzetten met de meest moderne hulpmiddelen (ADAS-systemen). Maar voor CDA-Europarlementariër Wim  van de Camp is dit geen discussie. Wat hem betreft moeten mensen van jongs af aan worden voorbereid op de omgang met deze technologie en het zal daarom een vast onderdeel moeten worden van de rijexamens voor auto's en vrachtwagens. 

Dit schrijft Van de Camp (zelf fervent motorrijder) in een rapport over zefrijdende voertuigen dat hij presenteerde in de Transportcommissie van het Europees Parlement als reactie op een discussie die er binnen de EU is over de inrichting van de mobiliteit in de toekomst. Wat van de camp betreft moeten alle technische mogelijkheden dankbaar worden aanvaard. Immers, zo laat hij weten: "Onze mobiliteit ondergaat ingrijpende veranderingen en wordt digitaler, veiliger en schoner. Verdere automatisering van voertuigen in alle vervoerswijzen, en met name communicerende en geautomatiseerde wegvoertuigen, samen met vorderingen op het gebied van informatie- en communicatietechnologie, bieden tal van mogelijkheden tot het verbeteren van verkeersstromen, het verhogen van de veiligheid voor alle gebruikers, en het verlagen van de impact van het vervoer op het milieu."

Snel
Wat Van de Camp betreft is communicerende en geautomatiseerde auto de voorloper van de ontwikkelingen op het gebied van geautomatiseerde mobiliteit, en de ontwikkelingen gaan snel. "Personenauto's met geautomatiseerde rijfuncties die verder gaan dan het huidige niveau 3 zullen vanaf 2020 waarschijnlijk zeer snel in het Europese wegvervoer worden opgenomen en de technologieën zullen zich verder ontwikkelen en uitbreiden tot alle soorten wegvervoer, met inbegrip van bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens."

     

  

Meer berichten