Afbeelding

Er wordt nog gesputterd, maar besluit staat vast: snorfietsers mogen naar de rijbaan

actueel

Hoewel RAI Vereniging, BOVAG en de ANWB nog even de laatste stoom over het onderwerp afblazen, is de strijd gestreden: het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten dat steden vanaf 1 juli snorfietsen naar de rijbaan mogen verbannen. Amsterdam is de eerste gemeente die dit gaat regelen, maar naar verwachting zullen snel meerdere steden volgen. Het verzoek om de regelgeving aan te passen komt van de G4, waarvan ook Rotterdam, Den Haag en Utrecht deel uitmaken.

Snorfietsers en fietsers verhouden zich in Amsterdam op de daartoe aangewezen fietspaden slecht tot elkaar en dat is de reden dat de hoofdstad aanstuurt op een gebod voor snorfietsers om binnen de bebouwde op de rijbaan te rijden. Meteen geldt dan ook een helmplicht. Die komt er omdat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) na onderzoek liet weten, waaruit bleek dat er niet veel ongevallen plaatsvinden tussen snorfietsers en fietsers. Toch is er winst voor de veiligheid, aldus SWOV. "Een voor de gemeente Amsterdam gemaakte inschatting van de verkeersveiligheidseffecten van het verplaatsen van de snorfiets - met helmplicht - naar de rijbaan komt op een jaarlijkse reductie van 261 slachtoffers (38 procent). Hierbij wordt de grootste geschatte veiligheidswinst behaald door een verwachte zogeheten 'modal shift', dat wil zeggen: snorfietsrijders kiezen na de maatregel voor een ander, veiliger, vervoermiddel."

Ander vervoermiddel
Met andere woorden: de SWOV voorziet dat veel snorfietsers in de hoofdstad zullen overstappen naar een ander vervoermiddel en dat is slecht voor de verkoopcijfers van de snorfiets. Mede in dat licht moet het tegensputteren van met name RAI Vereniging worden gezien. Ook toen de besluitvorming hierover op gang kwam, roerden de brancheorganisaties zich en dat doen ze nu andermaal.
Ik roep gemeenten op de wetenschappelijke feiten te laten spreken en snorfietsers op het fietspad te laten. De oplossing voor de drukte op het fietspad ligt in een bredere integrale aanpak waarbij alle vervoersvormen de ruimte krijgen", aldus secretaris Van Eijck van de RAI Vereniging. "Met de snel groeiende bereikbaarheidsproblemen en het gebrek aan ruimte wordt de snorfiets alleen maar belangrijker in het verkeer in en tussen de steden." Hij vindt daarom dat er bredere fietspaden moeten komen. "Niet de snorfietser of fietser is het probleem, maar het gebrek aan afstemming tussen vervoersmiddelen, onvoldoende veilige infrastructuur en drukker wordend verkeer."
Ook de ANWB is bezorgd en die heeft laten weten de vinger aan de pols te houden. Onder andere de Fietsersbond daarentegen is er erg blij mee.

Afbeelding
Nieuw kentekenbewijs met aantal aanpassingen vanaf half juni uitgegeven 17 uur geleden
Hyundai werkt ook aan de ontwikkeling van auto's op waterstof.
Overheid werkt samen met Kia en Hyundai om auto's veiliger en duurzamer te maken 24 apr, 16:15
Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1