Gemiddelde van 38 lessen en 2300 euro totaal zit branche in de weg
actueelDe door het CBR onlangs gecommuniceerde iets meer dan 38 (38,38 exact) lessen en 2300 euro die iemand gemiddeld nodig heeft om te kunnen slagen voor het rijbewijs, inclusief kosten voor examens, zit veel rijschoolhouders lelijk in de weg. Rijschoolhouders zijn ongerust dat dit aantal lessen met bijbehorend bedrag een eigen leven gaat leiden als norm voor het aantal rijlessen dat iemand nodig heeft. Heeft iemand meer lessen nodig, en dat is vaak het geval, dan bestaat het gevaar dat de rijschoolhouder ongeloofwaardig wordt.
Dit bleek maandag bij een paneldiscussie tijdens de Lesauto Testdag waarbij de branchevoorzitters (Peter van Neck (VRB), Ruud Rutten (FAM) en Frank Hoornenborg, alsook financieel directeur van het CBR René Verstraeten en Jim Schouten, directeur van IBKI, aanschoven. Het CBR maakte onlangs bekend dat uit een onderzoek onder zevenduizend examenkandidaten dit aantal lessen het gemiddelde is tegen de genoemde prijs. Rij-instructie publiceerde dit gegeven, waarna onder andere op sociale media een discussie is ontstaan over deze informatie. De conclusie: veel rijschoolhouders zijn bezorgd dat het CBR de branche hiermee een slechte dienst heeft bewezen. Rij-instructie publiceerde
De gemiddelde prijs voor een uur autorijles is volgens het CBR-onderzoek 41,41 euro. Deze prijs ligt dicht bij de prijs die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) noemt voor 2016: gemiddeld 42,76 euro.
Vier rijlessen
De vraag over de gecommuniceerde prijs kwam van een van de aanwezige rijschoolhouders en werd ingeleid door een verhaal van Rutten, die vertelde dat hij onlangs hoorde dat iemand een kandidaat had laten opgaan na vier rijlessen. Volgens Rutten zijn het deze uitwassen die de branche veel schade berokkenen, niet alleen qua imago, maar het zorgt onder andere ook voor de lange reserveringstermijnen die het CBR al ruim anderhalf jaar heeft.
De brancheverenigingen zouden graag mogelijkheden hebben om aan rijschoolhouders een adviesprijs te communiceren, maar dat laat de wet niet toe.