Logo rij-instructie.nl

CBR en KNMV overdonderd door nieuwe 'Categorie A met beperking tricycle'

  actueel

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft eind juni zonder verdere aankondiging de 'Categorie A met code 80' (beperking tricycle) toegevoegd aan de reeds bekende categorieën motorrijbewijzen. Motorrijdersvereniging KNMV is hierover 'not amused.' "Dit is een ontwikkeling waar zowel de branche als het CBR totaal niet op voorbereid waren", laat Arjan Everink, Hoofd Verkeer en Opleidingen bij het KNMV, weten.

Code 80 is een beperking en houdt in dat het rijbewijs alleen geldig is voor het rijden op een tricycle. Zonder die beperking is dit een volwaardig motorrijbewijs. Beginnende motorrijders kunnen er vanaf nu voor kiezen om het rijbewijs voor de tricycle te halen in twee categorieën, namelijk A1 en onbeperkt. Het KNMV heeft op een rijtje gezet wat dit besluit betekent:
- A1: Start met rijlessen op je 18e, examen met een tweewielige motorfiets <15kw. Je ontvangt na je examen het rijbewijs A1 met code 80 (beperking tricycle). Na twee jaar kun je examen doen voor je A2 motorrijbewijs en vervolgens na twee jaar voor rijbewijs A, het onbeperkt motorrijbewijs. Kortom je valt dan terug naar het oude getrapte systeem, met de bijbehorende examens.
- A Onbeperkt: Start met rijlessen vanaf 21 jaar, examen met een motorfiets van 40kw en straks met 50kw (A onbeperkt). Je ontvangt rijbewijs A onbeperkt met code 80 (beperking tricycle) en het 'normale' rijbewijs A1 en A2. Twee jaar na afgifte rijbewijs kun je bij jouw gemeente vragen code 80 te laten vervallen of als je 24 bent vervalt dit automatisch en ben je daarna in het bezit van een rijbewijs A onbeperkt, zonder opnieuw examen te doen.
Volgens het KNMV zijn de wijzigingen bij het CBR bekend, maar het exameninstituut kan op dit moment de nieuwe examens nog niet afnemen. Dat is volgens de KNMV pas in 2018 het geval.

Onbegrijpelijk
Arjan Everink vindt dit alles bij elkaar een onbegrijpelijke ontwikkeling. "Het huidige getrapte systeem is juist door Europa opgezet omdat men destijds van mening was dat er een verband zou zijn tussen leeftijd, vermogen en de kans op een ongeval. Het KNMV kwam in 2013 al in opstand tegen deze gedachte. Nu, een aantal jaren later, brengt Brussel het systeem zelf weer om zeep met deze nieuwe vreemde toevoeging. Niemand wordt hier gelukkig van."

Reageer als eerste
Meer berichten