Door BOB-campagne daalt aantal alcoholovertreders van 4 naar 1,75 procent
actueelSinds de introductie van de BOB-campagne 15 jaar geleden is het aantal overtreders met een te hoog alcoholpromillage gedaald van 4 naar 1,7 procent in de weekendnachten. Mar met te veel drank op rijden blijft en hardnekkig probleem, want er vielen vorig jaar naar schatting tussen 75 en 140 verkeersdoden ten gevolge van alcoholgebruik in het verkeer. Maandag 12 december start het vervolg: 'Ben je Bob, zeg het hardop!'.
De campagne startte eind 2001 met de slogan "Bob jij of Bob ik?" De vraag was destijds zo populair, dat deze in de Dikke van Dale is opgenomen. Sinds de introductie van de campagne weet vrijwel iedereen dat een echte Bob geen alcohol drinkt als hij/zij nog moet rijden.
Het ministerie van IenM werkt voor de Bob-campagne samen met provincies, gemeenten, Veilig Verkeer Nederland, NOC*NSF, Stichting Verantwoord Alcoholgebruik, TeamAlert, politie en Openbaar Ministerie. Minister Schultz van Haegen van IenM noemt de campagne zeer effectief. "Sinds de introductie van de campagne zien we een sterke daling van het aantal overtredingen. Naast handhaving en educatieve maatregelen, blijf ik daarom samen met de partners Bob inzetten om het rijden onder invloed nog verder terug te dringen."