
Noodstop op de motor? Direct ontkoppelen
AlgemeenDe beoordeling van de noodstop bij het motorexamen voertuigbeheersing (AVB) is per maandag 18 september veranderd. Sinds deze datum moet een kandidaat de motor direct ontkoppelen bij een noodstop.
De wijze van uitvoering van de noodstop (cluster 4 van het AVB-examen) schrijft onder meer voor dat de kandidaat bij het poortje het gas dicht draait, de remming inzet en direct ontkoppelt; zie film Noodstop. Tot voor kort werd de uitvoering van deze bijzondere verrichting óók als voldoende beoordeeld, wanneer de kandidaat een technisch goed uitgevoerde noodstop laat zien zónder daarbij direct te ontkoppelen. Dit vanuit de gedachte dat het belangrijk is om in een noodsituatie zo snel mogelijk stil te staan.
Mar voortschrijdend inzicht leert dat de directe ontkoppeling tóch nodig is bij een noodstop. “De remsystemen van nu zorgen namelijk voor de meeste remvertraging als de aandrijflijn wordt onderbroken. Afremmen ‘op de motor’ levert veel minder remvertraging op. Zonder ontkoppeling bij een noodstop kunnen tegengestelde krachten ontstaan, waardoor de motor aan de achterkant kan gaan stuiteren.”