Bert de Weerd van Autorijschool Bert.
Bert de Weerd van Autorijschool Bert.

‘CBR moet stoppen met wijzen naar rijscholen’

Algemeen

Tekst: Bert de Weerd

Opvallend! Telkens als het CBR problemen heeft met de wachttijden voor een rijexamen wijst het naar het, volgens hen, lage slagingspercentage na een rijexamen bij het CBR. De opmerking van het CBR is dan steevast dat dit aan de kwaliteit van de rijopleidingen ligt. Maar is dit wel terecht?

Om te beginnen is het slagingspercentage al jaren constant en is dit de afgelopen jaren zelf iets omhoog gegaan. Het is dus vreemd dat het CBR de oplopende wachttijden aan het lage slagingspercentage wijt. Dit slagingspercentage is immers al jaren stabiel en kan dus geen verrassing zijn.

Dan terug naar de vraag: is het slagingspercentage laag? Het antwoord ligt wat genuanceerder dan het CBR doet voorkomen. Het CBR vergelijkt het slagingspercentage van rijexamens met het slagingspercentage op middelbare scholen. Wanneer dat gedaan wordt is het slagingspercentage inderdaad laag. Echter, is deze vergelijking door het CBR niet eerlijk richting rijscholen en rijinstructeurs. Er zijn immers nogal wat verschillen tussen een rijopleiding en het onderwijs op de middelbare school.

Voor de directie van het CBR, in de hoop dat ze meelezen, de verschillen op een rijtje:

– Selectie vooraf... Voordat een leerling naar de middelbare school gaat, wordt er op het basisonderwijs beoordeeld welke opleiding (kader, mavo enz..) het beste bij de leerling past. Deze selectie is er voorafgaand aan de rijopleiding niet. Bij de rijopleiding wordt er niet ingeschaald en is het eindexamen niet aangepast aan het niveau van de leerling. Niet zo vreemd dat het slagingspercentage van rijscholen wat lager ligt dan bij middelbare scholen.

– Selectie tijdens de opleiding… Wanneer blijkt dat een scholier, ondanks de selectie vooraf, toch niet mee kan komen, kan er overgestapt worden naar een ander niveau. Of men doet het jaar nog een keer over. Er zijn veel toetsmomenten op de middelbare school voordat er eindexamen word gedaan. Ook tijdens de opleiding is er op de middelbare school meer selectie dan tijdens de rijopleiding, met een hoger slagingspercentage op de middelbare school als logisch gevolg.

– De ketting is zo zwak als de zwakste schakel…. Hiermee bedoel ik de mogelijkheid om met een onvoldoende voor een onderdeel (vak), toch te slagen voor het examen. Dat kan met het rijexamen niet. Ook het zwakste onderdeel zal voldoende moeten zijn bij het rijexamen.

– Leerplicht… De middelbare scholier heeft de verplichting de lessen te volgen. Dat is bij leerlingen van een rijschool heel anders. Hier is geen leerplicht. Wat maakt dat het lastiger is om leerlingen in te plannen. Ook maakt dit dat enkele leerlingen het niet nodig vinden om de benodigde lessen te volgen.

Om meerdere redenen zou het fijn zijn wanneer de top van het CBR stopt met het irritante wijzen naar rijscholen en rijinstructeurs. De wachttijden op orde brengen lijkt mij wel een belangrijke taak van het CBR. Wijzen helpt daarbij niet. Daadkracht wel!

‘Om meerdere redenen zou het fijn zijn wanneer de top van het CBR stopt met het irritante wijzen naar rijscholen en rijinstructeurs’

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1