
Boze koepel: ‘Stijging slagingspercentage kan geen doel op zich zijn’
AlgemeenDe Koepel Rijopleiding & Verkeerseducatie in oprichting laat meteen haar tanden zien. In een brief aan het CBR laat de koepel weten dat het CBR niet eenzijdig aan de branche oplossingen kan vragen om het slagingspercentage op te krikken. “Wij zijn van mening dat het stijgen van het slagingspercentage geen doel op zich kan zijn. Dit is niet een punt van de rijschoolbranche alleen, ook het CBR heeft hier een meer dan belangrijke rol ten aanzien van de kwaliteit van de examinatoren en de bedrijfsvoering”, schrijft de koepel aan het CBR.
Het CBR zit met de handen in het haar. De reserveringstermijnen lopen alsmaar op (het gemiddelde is momenteel bijna 20 weken met uitschieters van 26 weken in Rijswijk en Haarlem) en een van de knoppen waar het CBR zelf aan kan draaien, is meer examinatoren inzetten. Maar de werving daarvan verloopt slecht. Een van de andere oplossingen moet, zo meent het CBR, moet van de branche komen: het verhogen van het slagingspercentage. Dat ligt momenteel rond 53 procent en moet wat het CBR betreft naar 60 procent. Elke procent winst levert namelijk 8.000 minder examens op en dat is ‘grote stappen snel thuis.’
Duimschroeven aangedraaid
Op 25 april overlegde het CBR hierover met de brancheorganisaties, waarbij de branche de duimschroeven zijn aangedraaid. Zo heeft het CBR voorgesteld om een aantal vragen voor 6 mei te beantwoorden, maar dat is wat de koepel betreft uit den boze. “Het CBR is wettelijk niet gerechtigd om van de branche dergelijke tijdschema’s te eisen. Onze brancheorganisaties wensen een degelijk overleg met de achterban te voeren”, laat de koepel weten. De branche gaat een gezamenlijk standpunt innemen, communiceert dat uiterlijk op 6 juni en de koepel wordt de spreekbuis.
De koepel heeft deze informatie overigens uit de tweede hand, want zelf was ze tot haar eigen verbazing niet uitgenodigd voor het overleg.
POLL
Vindt u dat het CBR veel te ver gaat met zijn jacht tegen lage slagingspercentages?
Ja, dat is helemaal niet de taak van het CBR
Het is de taak van CBR én branche om iets te doen aan reserveringstijden.
Nee, het wordt tijd dat rijscholen met structureel lage slagingspercentages worden aangepakt