Meer uitstoot en meer sluipverkeer door lagere maximum snelheid
AlgemeenHet voornemen van Nederlandse gemeentes om de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom te verlagen naar dertig kilometer per uur, gaat zorgen voor meer uitstoot en sluipverkeer. Dat zeggen mobiliteitsexperts van TNO en de ANWB tegen BNR.
Onder andere Amsterdam, Utrecht en Den Haag zijn bezig om een snelheid van 30 km/uur de norm te maken in de binnenstad. De belangrijkste reden om dit te doen is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Volgens het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) neemt het aantal ernstige verkeersongelukken met twintig tot dertig procent af als er langzamer gereden wordt.
Roxy Tacq van de ANWB ziet veel haken en ogen aan de voornemens om de snelheid te verlagen. ‘Wij zijn bang dat veel gemeentes alleen de bordjes zullen aanpassen, maar de wegen verder hetzelfde laten. Dan zullen automobilisten alsnog harder rijden dan toegestaan en wordt de verkeersveiligheid niet verbeterd.’
Norbert Ligterink, onderzoeker bij TNO, denkt daarnaast dat deze nieuwe snelheden slecht kunnen uitpakken voor de klimaatdoelstellingen. ‘Bij normale omstandigheden stoot een auto meer schadelijke emissies uit als je dertig kilometer per uur rijdt dan bij een snelheid van vijftig. Tenzij mensen de auto laten staan door deze maatregel, is het dus niet gunstig voor klimaat en milieu.’
Bron: BNR