Afbeelding

‘Het gaat mij erom dat veiligheidssystemen prima zijn, mits ze goed uitontwikkeld zijn’

Algemeen

In elke editie van Rij-instructie belicht een vaste rijschoolondernemer van wie alleen wij de naam kennen een actualiteit in de branche. We noemen hem dwarsligger want dat is wat hij doet. 

Gelukkig gebeurt het niet zo heel vaak, maar één keer in de zoveel tijd overkomt het me: mijn voertuig heeft net als ik een eigen willetje en besluit om zichzelf spontaan tot stilstand te brengen. Helaas. Dat gebeurt niet zachtzinnig. De front assist heeft dan iets geregistreerd wat ik niet zie en wat er volgens mij ook niet is en mijn voertuig gaat vol in de remmen. Je schrikt je het apezuur op zo’n moment en ik ben altijd weer blij als het achter mij goed afloopt. In de media lees ik vaker over dit probleem en hoewel je ook wel leest dat het bij andere merken voorkomt, komt het naar mijn idee vooral voor bij de Duitse merken.

Op zich heb ik helemaal niks tegen ADAS. Ik hou wel van gadgets en van nieuwe technieken. En als ze echt een goede ondersteunende bijdrage leveren, is het prima. In de les vind ik het helemaal leuk om de nieuwste technieken te demonstreren en uit te leggen wat het verschil is tussen een gewone cruise control en een adaptieve. Wel moet mijn kandidaat eerst de basis beheersen. Verder verwacht ik natuurlijk wel als tegenprestatie dat als ik een probleem heb met mijn smartphone ik bij hun aan mag kloppen. Een mens kan niet overal verstand van hebben.

Het CBR wil ADAS integreren in het examen. Prima toch? Maar ik heb wel een paar kanttekeningen. Hoe gaat het CBR zorgen voor een gelijk speelveld? Waar de ene opleider rijdt in een voertuig met de nieuwste technieken is het voor een andere opleider geen probleem om les te geven in een voertuig van 5 jaar of ouder. Het lijkt mij niet dat het CBR rijschoolhouders kan gaan verplichten om een voertuig met de nieuwste technieken te kopen. Hoe gaat het CBR hiermee straks om als het gaat om examineren? En verder is natuurlijk de ene kandidaat de andere niet. Bij sommige kandidaten mag je echt al blij zijn als ze zien wat ze moeten zien, laat staan dat ze tijd overhouden om aandacht te kunnen geven aan allerlei piepjes, lampjes, en andere afleidende factoren.

‘Zeker in het begin van de opleiding zijn er toch wel dingen die je liever zou willen uitschakelen’

Vanaf 2022 wil de overheid verplichten dat nieuwe auto’s zijn uitgerust met verschillende vormen van ADAS. Met een schuin oog kijk ik toch naar de rijopleiding. Zeker in het begin van de opleiding zijn er toch wel dingen die je liever zou willen uitschakelen. Vermoeidheidsherkenning, lane assist, intelligent speed assistance? En hoe praktisch is een alcoholslot als je regelmatig van bestuurder wisselt of als het voertuig stil valt? Deze systemen zijn tegenwoordig door fabrikanten zo ingesteld dat ze vaak niet door de gebruiker zelf uit te schakelen zijn. Zeker als je wilt beginnen met de basis kan een rijhulpsysteem ook in de weg zitten. Straks rijdt mijn kandidaat rond in een Renault Twingo van 15 jaar oud. Zonder ondersteunende systemen. Het zou prettig zijn als de systemen ook uit te schakelen zijn.

Hoe ver zijn fabrikanten en ontwikkelaars met de ontwikkeling van nieuwe technieken. Op zich kan er al redelijk veel. Maar of het allemaal goed werkt? Half juni vorig jaar hoorde ik van een ongeluk in de Westerscheldetunnel. Hierbij kwam een vrouw van 56 jaar om het leven. Haar auto kwam plotseling tot stilstand in de tunnel. Het is van mijn kant een gevaarlijk aanname, maar het zou zomaar kunnen dat het veiligheidssysteem in de auto reageerde op de portaalborden in de tunnel. In ieder geval is het triest. Waar het mij om gaat is dat veiligheidssystemen prima zijn mits ze goed uitontwikkeld zijn. En gezien de ervaring met mijn eigen voertuig valt daar nog zeker winst te behalen.

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1