Afbeelding

VVN: Verkeer is vorig jaar relatief onveiliger geworden

Algemeen

Vorig jaar waren er 610 verkeersdoden, 51 minder dan een jaar daarvoor. Maar relatief zien de cijfers er anders uit. Door de coronamaatregelen was het minder druk in het verkeer en zet je de verkeersdrukte af tegen het aantal verkeersdoden, dan ging de verkeersveiligheid er zelfs op achteruit.

Dit constateert Veilig Verkeer Nederland (VVN) in een analyse van de cijfers van het aantal verkeersdoden over vorig jaar. “De hoop was natuurlijk dat we dit terug gingen zien in een daling van het aantal verkeersdoden. Helaas lag het aantal verkeersdoden in enkele weken hoger dan in dezelfde periode in 2019, terwijl de verkeersintensiteit veel lager was”, luidt de constatering van de VVN.

Meeste fietsers

Naast deze constatering, doet VVN er nog twee. Een andere conclusie is dat  vorig jaar de meeste verkeersdoden fietsers waren (229), 26 meer dan in 2019. Dit is het hoogste aantal fietsslachtoffers in 25 jaar. Een derde van de fietsdoden bestond uit e-bikers (74). Het betreft relatief vaak 60+’ers.

60-plussers

De derde constatering is dat er vooral veel verkeersdoden vallen onder 60-plussers. Het aantal verkeersdoden in deze groep nam maar licht af van 324 naar 306 (5,6%). Tussen de 60 en 80 jaar is het aantal verkeersdoden gelijk gebleven (198). 60+’ers kregen relatief vaak een fietsongeluk, waar personen onder de 60 jaar relatief vaak een auto-ongeluk kregen.

Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 9 uur geleden
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1
Afbeelding
Aandeel elektrisch in totale wagenpark 14 procent 11 apr, 16:03 2