Afbeelding
Foto: YARA VERSTAPPEN FOTOGRAFIE

Roger Keijbeck: ‘Vooruitgang en successen bouw je samen: ouders, CBR, overheid en opleiders’

Algemeen

Roger Keijbeck, de nieuwe voorzitter van brancheorganisatie FAM, kraakt op Facebook een paar harde noten over het beleid van het CBR, maar ook over de overheid en ouders. Hij vindt onder andere dat er inderdaad verbetering kan komen in het verbeteren van het slagingspercentage, maar dat de liefde wel van twee kanten moet komen. “Vooruitgang, verbetering en successen bouw je samen: ouders, CBR, overheid en opleiders.”

Over de rol van de opleiders schrijft Keijbeck onder andere: “Opleiders willen graag meer kunnen lessen met cursisten, maar krijgen vaak de kans niet omdat de drempel tot het behalen van een rijbewijs (te) laag is, de concurrentie (te) groot is, er zijn (te) veel rijscholen in Nederland. Er komen dagelijks nog nieuwe rijscholen bij. CBR schrijft deze ook direct laagdrempelig in middels een overeenkomst. (Hoe lang gaan we hier nog meer door?). Vaak nieuwe net opgeleide instructeurs die direct zonder enige ervaring een eigen eenmansrijschool kunnen beginnen. Ze zijn dan direct ondernemer en opleider tegelijk. De controle op goed functioneren en opleiden is dan al niet aanwezig. Vrijheid van onderwijs en marktwerking noemen het CBR en de overheid dit. Verkeersveiligheid is daarmee veroordeeld tot een commerciële aangelegenheid.”

Maatschappelijk probleem

Het lage slagingspercentage noemt Keijbeck een maatschappelijk probleem. “Veel cursisten gaan met weinig tot geen opleiding naar het theorieexamen. Vaak met E-learning die minimaal gebruikt wordt. Vaak worden alleen de examenvragen geoefend. Veel ouders ondersteunen de jonge kinderen niet met het studeren, en/of enthousiasmeren de kinderen niet tot het volgen van een theoriecursus bij een gerenommeerde opleider. Kennis begint immers met een opleiding. Als kinderen geboren worden, moeten ze “leren” zwemmen, dat mag vaak een jaar of langer duren, maar een rijbewijs gaan we “halen”. Men spreekt dan niet over leren (kennis kunde vaardigheid en inzicht) en dan vaak nog in een zeer korte periode met een minimaal aantal lessen. Een veel gehoorde term is: “autorijden leer je in de praktijk.” Gelukkig is dit met zwemmen anders. De verkeersmonumentjes langs weg, van de - vaak jonge- verkeersslachtoffers zijn het trieste bewijs van het leren in de praktijk.”

Holland Casino

Hij vervolgt: “Het CBR neemt hier haar rol ook niet in. Welke middelbare school laat cursisten examen doen als er geen opleiding is gevolgd?. CBR lijkt erg veel op Holland Casino, je bent een welkome gast, je gokt als kandidaat net zo lang met een theorie-herexamen tot je bent geslaagd (gewonnen hebt). De medewerkers van CBR stimuleren de cursisten die gezakt zijn om direct weer een herexamen te gaan doen, met de opmerking: je kunt via de site van CBR direct weer een herexamen reserveren!. Dat lukt soms zelfs die zelfde week nog! Verwijs de cursisten naar een opleider voor de theorie. Juist die opleiders hebben de mogelijkheden en de kennis - docent, leslokaal en leermiddelen- om de cursist op te leiden. Veel theorieopleidingen zijn bij opleiders matig bezet. Waarom dit is? Het systeem laat dit toe. Juist die opleiders die theorielessen verzorgen - er zijn ook opleiders die bieden niet eens theorieles aan - willen wel, maar als de consument niet wil, de overheid en het CBR niet stimuleren, dan zal daar geen verbetering in komen. Dat is zeker niet de schuld van de opleiders.”

Overheid

Ook de overheid neemt haar verantwoordelijkheid niet. “In het onderwijs is geregeld hoeveel contacturen (aanwezigheid op school) een cursist per jaar verplicht moet volgen. In de rijopleiding niet. Een piloot moet een minimaal aantal vlieguren maken voordat hij/zij examen kan doen. Bij een rijopleiding hoeft dat blijkbaar niet. Sterker nog, je kunt zonder rijschool/opleider praktijkexamen doen bij CBR. Bouw de auto van je vader om tot lesauto. Dubbele bediening, extra spiegels en een magneet L op het dak en je kunt zelf als particulier bij CBR examen aanvragen. CBR nodigt je dan uit voor een examen. De drempel is laag.”

Verkeersveiligheid

“Het halen van een autorijbewijs is een serieuze aangelegenheid. Je spreekt over verkeersveiligheid. Daar zijn de meeste opleiders goed mee bezig. Maar de dief maakt de gelegenheid. Als de drempel voor het behalen van een autorijbewijs zo laag blijft, zal het slagingspercentage laag blijven. Dat is niet uitsluitend de schuld van de opleiders.” 

Cowboys

“Om met de woorden van Alexander Pechtold te spreken: er zijn “cowboys” in het “rijschoolwereldje” die hanteren (te) lage lesprijzen, die zorgen voor oneerlijke concurrentie. Die veroorzaken de lage slagingspercentages. Eens, maar dat is niet uitsluitend de schuld van de opleiders/rijscholen. Veel grote maar ook kleinere rijscholen hebben een serieuze onderneming. Hebben hun zaken goed op orde. Kunnen ook nu ondanks de 1e en 2e lockdown de instroom van cursisten goed handelen. Deze opleiders zijn dagelijks zeer professioneel aan het werk. Hebben goed opgeleide en bijgeschoolde docenten/instructeurs. Rijden met goede moderne voertuigen. Hebben een goed georganiseerde front en backoffice. Kunnen de instroom en verwerking van cursisten goed organiseren. Bieden goede (theorie) opleidingen aan. Die opleiders hebben een gezamenlijk doel. Verkeersveiligheid. Maar zolang de overheid en het CBR marktwerking boven verkeersveiligheid stellen, zal er waarschijnlijk aan het slagingspercentage weinig veranderen. Laten we hopen dat de alliantie “ samen sterk” hier een verbetering in kan brengen.”

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1