Afbeelding

Gevolgen corona voor verkeer zijn tot in 2025 voelbaar

Algemeen

In 2019 ontwikkelde de mobiliteit in Nederland zich nog grotendeels in lijn met de langjarige trends vanaf 2010. Maar vanaf 2020 zal de invloed van de coronacrisis zich laten voelen. Met name het gebruik van het openbaar vervoer groeide in 2019 veel sterker dan de jaren ervoor, terwijl het ov-gebruik in de periode 2020-2025 veel invloed van de coronacrisis zal ondervinden. In 2019 nam het reistijdverlies op het hoofdwegennet sterker toe dan de verkeersomvang. Na de dip in 2020 zal het wegverkeer de komende 4 jaar weer groeien. 

Dit blijkt uit het rapport Kerncijfers Mobiliteit 2020 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). 

Het KiM verkent mobiliteit aan de hand van twee scenario’s voor de macro-economische ontwikkelingen tot en met 2025, zoals gepubliceerd door het CPB op Prinsjesdag 2020: het scenario basisverkenning (BV) en het dieperdalscenario (DD). Door de coronacrisis is de onzekerheid van deze verwachtingen groter dan anders al het geval is bij toekomstverwachtingen.

Een aantal te verwachten ontwikkelingen op de middellange termijn:

- Door de crisis hebben veel mensen intensief kennisgemaakt met vanuit huis online werken, vergaderen en leren, met reizen op andere tijden en het gebruik van andere vervoermiddelen. Het KiM verwacht hierdoor structurele gedragsveranderingen die van invloed blijven op de middellange termijn.
- Het wegverkeersvolume op het hoofdwegennet zal na de flinke dip in 2020 in de jaren daarna weer groeien. In 2025 ligt het ongeveer 5% (DD) tot 10% (BV) boven het volume van 2019.
- Beoogde uitbreiding van de wegcapaciteit vangt het toegenomen verkeer deels op.
- Door de structurele gedragsveranderingen neemt het aandeel van het verkeer in de spitsen in 2025 af in vergelijking met 2019. De toename van het totale reistijdverlies op het hoofdwegennet in 2025 komt naar verwachting op 0% (DD) tot +20% (BV) ten opzichte van 2019; zonder de uitbreiding van de wegcapaciteit en de verschuiving naar online werken, vergaderen en onderwijs volgen zou dat meer zijn geweest.
- Het ov-gebruik zal, zodra de coronamaatregelen van de baan zijn, weer gaan groeien in lijn met voorgaande jaren, met name door bevolkingsontwikkelingen en verbeterd aanbod op langere termijn. Structurele gedragsveranderingen als gevolg van de crisis dempen de groei. Per saldo ligt in het scenario BV het gebruik van het ov in 2025 weer op het niveau van 2019, en in het scenario DD blijft het daar nog 8% onder.
- Het fietsgebruik zal in 2025 3% (DD) tot 4½% (BV) hoger zijn dan in 2019.
- Het goederenvervoervolume (vervoerd gewicht) ligt in 2025 3% (BV) - 10% (DD) onder het niveau van 2019. De afgelegde afstand van de goederen op Nederlands grondgebied (in ton/km) is in 2025 5% (BV) - 11% (DD) lager dan in 2019.

Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 14 uur geleden
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1
Afbeelding
Aandeel elektrisch in totale wagenpark 14 procent 11 apr, 16:03 2