Afbeelding

Niet één systeem detecteert optimaal vermoeidheid

Algemeen

Om vermoeidheid en afleiding optimaal te kunnen monitoren zijn verschillende systemen in de handel, maar er is geen systeem dat uitblinkt. Wil je zeker zijn (voor zover dat al kan), dan is een combinatie van systemen werkt het best.

Dit concludeert de SWOV op basis van eigen onderzoek in opdracht van Shell Global Solutions International BV, BP International Limited, Total SA en Chevron Services Company.

Risicofactoren
Uit diverse onderzoeken en ervaringen blijkt dat een substantieel deel van de werkgerelateerde sterfgevallen zijn verkeersongevallen tijdens het werk of op de weg naar en van het werk, waarbij vermoeidheid en afleiding bekende risicofactoren zijn. Om het risico op vermoeidheid en afleiding te verminderen, is daarom apparatuur ontwikkeld om automobilisten te waarschuwen voordat ze aan hun rit beginnen of tijdens het rijden zelf.

De vergelijking laat zien dat er geen systeem is dat op alle criteria beter presteert dan de andere systemen. Verder hangt de keuze voor een bepaald systeem af van de gebruikersvoorkeuren. Voordat een keuze kan worden gemaakt voor een specifiek apparaat , wordt aanbevolen om ook in reële omstandigheden te vergelijken. 

Afbeelding
Minister van der Wal: 'Nederland kan zich 130 km/uur niet veroorloven' 22 apr, 15:57
Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1