SP-Kamerlid Cem Lacin.
SP-Kamerlid Cem Lacin.

'Kom uit je stoel. Doe je dat niet, dan hoort niemand je'

Algemeen

Als de branche wat voor elkaar gedaan wil krijgen in de Tweede Kamer, dan is het belangrijk dat rijschoolondernemers zich aansluiten bij een bestaande brancheorganisatie of dat ze zich op een andere manier verenigen. Zo lang de branche los zand blijft, wordt het lastig voor de politiek, hoe goedwillend die ook is, om zaken voor elkaar te krijgen.

Dit is de centrale boodschap die doorsijpelt in reacties op de Alliantie Samen Sterk van de Kamerleden Remco Dijkstra (VVD), D66’er Rutger Schonis en SP-Kamerlid Cem Laçin. De drie komen uitgebreid aan het woord in de komende editie van Rij-instructie, die zaterdag aanstaande bij de abonnees op de mat valt. Deze drie Kamerleden met name zijn erg te spreken over Samen Sterk en de doelstellingen van deze alliantie en ze hopen dat de branche nu in beweging komt en zich zal verenigen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Remco Dijkstra (VVD).

Dijkstra vindt de ambitie om minstens 90 procent aangesloten leden te hebben een mooi streven. "Zeker zolang de organisatiegraad laag is, zullen individuele rijscholen niet of slecht gehoord worden. Niet iedereen wil lid worden of zal de meerwaarde niet zien, maar dan moeten ze ook niet klagen. Je kunt maar beter aan tafel zitten bij de overheid, samenwerken aan nieuwe eisen en regels, dan op laatste moment kritiek leveren of proberen te voorkomen. Mensen die niet serieus zijn, moeten de sector snel verlaten.”

Schonis zegt dat het soms lastig is om met de branche te overleggen. “Deze branche is enorm versnipperd, dat zegt ongetwijfeld iets, maar ik ga dat de branche niet aanrekenen, want we hebben het hier in essentie over verkeersveiligheid. Dat vind ik te belangrijk. Maar dat de branche uit zo veel partijen en eenlingen bestaat zodat je niet weet met wie je te maken hebt, maakt het soms weleens lastig om te bepalen wie je gesprekspartner is.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Rutger Schonis (D66).

Laçin staat er dubbel in, lat hij weten:  "Ik ben me ervan bewust dat met dit einddocument niet de volledige branche is gecoverd. Tijdens de presentatie werd er niet voor niets op gehamerd dat we nu rijschoolondernemers bereid moeten vinden om zich aan te sluiten. Ik voel me zeker gesterkt door de partijen die Samen Sterk vormen, maar het document dat er nu ligt nemen we niet voor zoete koek aan." "Tegen alle andere partijen die zich niet gehoord voelen en die een tegengeluid willen laten horen, wil ik zeggen: meld dat en dan gaan we ook daarmee aan de slag. Maar als je kritiek hebt, raad ik je wel aan om niet stilletjes te gaan zitten of om via social media alles af te kraken. Kom dan ook uit je stoel en laat je horen. Doe je dat niet, dan hoort niemand je."

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1