Afbeelding

Jongeren staan positief tegenover ADAS

Algemeen

Het merendeel van de jongeren is bekend met ADAS en heeft ervaring met de rijhulpsystemen. Hoewel de systemen veel voordelen hebben, geeft een kwart van de jongeren aan dat ADAS kunnen zorgen voor afleiding in de auto, blijkt uit onderzoek van Stichting TeamAlert.

Steeds meer auto’s beschikken over rijhulpsystemen (ADAS: Advanced Driver Assistance Systems), zoals cruise control of parkeerassistentie. Vanaf 2022 wordt een groot aantal ADAS zelfs verplicht in nieuwe auto’s, waaronder noodremsystemen, lane assist en snelheidsbeperkingen. Ook worden de rijhulpsystemen in de toekomst een verplicht onderdeel in het praktijkexamen. Daarom is het belangrijk dat jongeren leren over de beschikbaarheid en gebruik van ADAS in de auto.

TeamAlert deed onderzoek middels een enquête naar de bekendheid en het gebruik van ADAS onder jongeren. Uit deze enquête komt naar voren dat twee derde van de ondervraagde jongeren weleens in een auto rijdt met zulke systemen. De meest gebruikte hulpsystemen onder de ondervraagden zijn systemen die invloed hebben op de snelheid van de auto, die ondersteunen bij het parkeren of die zorgen dat je binnen de rijbaan blijft. Daarnaast vindt 85% van de jongeren ADAS een goede ontwikkeling en vindt ruim driekwart van de ondervraagde jongeren het autorijden veiliger worden door hulpsystemen.

In het onderzoek werd ook gevraagd naar de redenen om wel of niet met ADAS in een auto te rijden. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan met rijhulpsystemen te willen rijden, omdat deze het rijden makkelijker en meer ontspannen maken. Daarnaast is voor vier op de tien jongeren een reden om in een auto met ADAS te rijden dat de systemen het autorijden veiliger maken. Toch zou een derde van de ondervraagde jongeren liever niet met de hulpsystemen willen rijden als ze daar de kans voor krijgen, omdat zij niet willen vertrouwen op technieken waarvan ze niet zeker weten of deze perfect werken.

Daarnaast geeft ruim een kwart van de respondenten aan dat ADAS kunnen zorgen dat je als bestuurder minder goed oplet in het verkeer. Dat komt enerzijds doordat ze het gevoel hebben dat de systemen dat voor hen doen, anderzijds omdat zij afgeleid kunnen raken door de ADAS zelf. Aangezien de rijhulpsystemen verplicht worden voor het praktijkexamen, is het volgens TeamAlert van belang om dit risico op onoplettendheid te noemen tijdens de rijopleiding.

(Bron: TeamAlert)

Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1