Logo rij-instructie.nl
Foto: Hans Peijs

Nederlandse verkeersveiligheid wordt er alleen maar slechter op

Nederland, Malta en het Verenigd Koninkrijk. Het is een rijtje waar je als land niet in thuis wilt horen want alleen in deze landen was vorig jaar het aantal verkeersdoden hoger dan in 2010. Het is nog steeds geen aanleiding voor groot alarm want de wegen behoren nog steeds tot de veiligste in Europa, maar de voorsprong slinkt zienderogen.
Woensdag overhandigt de Alliantie Samen Sterk haar einddocument aan minister Van Nieuwenhuizen van I&M en het samenwerkingsverband zal zich met deze cijfers alleen maar gesteund weten dat er snel iets moet gebeuren om de verkeersveiligheid in ons land te verbeteren. De rijschoolsector kan en wil daarin een belangrijke rol spelen. 

Dit blijkt uit een analyse van de Europese Raad voor Verkeersveiligheid (ETSC). Binnen de EU daalde het aantal verkeersdoden in de afgelopen bijna 10 jaar gemiddeld met 24 procenttot ongeveer 22.800. Griekenland, Portugal en de Baltische staten Letland, Estland en Litouwen toonden de meeste progressie. Vooral Estland doet het goed. Dit land telt nu ongeveer net zo veel verkeersdoden per miljoen inwoners als Nederland (34). Het EU-gemiddelde in 2019 was 51 verkeersdoden per miljoen inwoners.

Vorig jaar oktober werd al duidelijk dat Nederland, jarenlang het beste jongetje van de klas, relatief aan het kelderen is. Nederland zakte in acht jaar tijd van de vierde plaats naar de elfde plek op basis van het aantal verkeersdoden per 100.00 inwoners. Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk delen momenteel de eerste plek, waarbij geldt dat het VK acht jaar geleden ook boven Nederland stond, maar Noorwegen stond toen zesde en heeft een enorme inhaalslag gemaakt. Hier is het aantal verkeersdoden per 100.000 inwoners in acht jaar tijd gehalveerd. Maar ook landen als Ierland, Duitsland, Spanje en Israël zijn Nederland voorbij.

In de cijfers valt op dat Nederland niet het enige land is waar aan verkeersveiligheid wordt ingeboet. Ook in Zweden, Malta, Duitsland en Finland (dit betreft de ranglijst van de eerste twaalf landen) moeten alle zeilen worden bijgezet. Het meest onveilige land is en blijft Roemenië, met vlak daarboven Bulgarije en Servië. Peter van de Knaap, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), noemde de ontwikkeling in verschillende media verschrikkelijk. "Een treurig feit. Achter die ranglijst zit veel leed. Als we erin waren geslaagd om die hoge plek op de ranglijst vast te houden, had dat heel veel mensenlevens gescheeld."

Meer berichten