Verkeersdeelnemers appen of bellen steeds vaker
AlgemeenNiet mogen bellen terwijl je aan het verkeer deelneemt? Het zal best, maar we trekken ons er niets van aan. Eerder integendeel. In 2017 liet 66,1 procent van de Nederlanders weten weleens te bellen terwijl ze fietsen, autorijden of een ander voertuig aan het besturen zijn. Twee jaar later is dat opgelopen naar bijna 69 procent.
Dit staat in de tweede Barometer mobiel telefoongebruik dat verzekeraar Interpolis heeft laten uitvoeren. Aan de Barometer 2019 deden 3.768 volwassen respondenten in de leeftijd van 18 t/m 80 jaar en exact 300 jongeren in de leeftijd van 12 t/m 17 jaar deel.
Nu kun je er nog op afdingen dat het percentage niet veel hoger is en dat dit verklaard kan worden door de marges - dit doen de onderzoekers zelf ook - maar dan nog blijft overeind staan dat het in elk geval niet is gedaald.
Nou is de pakkans ook niet groot. Van al die honderden deelnemers aan het onderzoek zijn er maar twee respondenten die hebben aangegeven een boete te hebben ontvangen voor het gebruiken van de mobiele telefoon. Niet verrassend is dus dat 56,9% van de automobilisten en 65,6% van de volwassen fietsers aangaf de kans op een boete (zeer) laag in te schatten.
Appen
Nu we het toch over het gebruik van de telefoon in het verkeer hebben: het blijkt dat appen in het verkeer echt de rijvaardigheid beïnvloedt, ook als de telefoon in een houder zit. Het onderzoek toont aan dat automobilisten langzamer rijden tijdens ritten waarin ze appen achter het stuur dan tijdens ritten waarin ze niet appen. Desondanks variëren ze meer in gereden snelheid, slingeren ze meer en kijken ze minder in de spiegels tijdens ritten waarin ze appen.