Afbeelding
Beeld: Rijkswaterstaat

Dagelijkse weggebruiker rijdt liefst sneller dan 100 km/uur

Algemeen

Nog een paar nachtjes slapen en dat s het gebeurd met sneller dan 100 km.uur rijden overdag in Nederland. een meerderheid van de dagelijkse weggebruikers is het er niet mee eens en is ook niet van plan zich er niet aan te houden. Pas als het aantal processe-verbaal te hoog oploopt, wordt er eens over gedacht om te dimmen.

Dit blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 33.000 leden van het Opiniepanel, onder wie ruim 30.000 automobilisten. Het kabinet besloot in oktober de limiet op snelwegen overdag te verlagen van 130 naar 100 kilometer per uur. Den Haag verwacht hiermee de stikstofuitstoot te beperken en zo de bouw weer op gang te brengen. De maatregel gaat officieel in op maandag 16 maart, maar alle borden die in de dagen daarvoor al zijn aangepast (op de twaalfde wordt gestart met de 'omnummering')  zijn dan al rechtsgeldig.

De steun voor de nieuwe snelheidslimiet hangt sterk af van aan wie je het vraagt. Van de mensen die iedere dag de weg op moeten, vindt 61 procent dit een slechte zaak. De meesten daarvan denken dat het onveiliger wordt en dat ze langer onderweg zijn. Of automobilisten zich uiteindelijk laten afremmen, hangt af van de handhaving op de nieuwe snelheid. Veel van hen vertrouwen op apps die hen waarschuwen als zij harder rijden dan 100. 

Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 13 uur geleden
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1
Afbeelding
Aandeel elektrisch in totale wagenpark 14 procent 11 apr, 16:03 2