Afbeelding

Agressie en verkeersonveiligheid vinden Nederlanders veel erger dan files

actueel

Met het fileleed blijkt het bij nader inzien eigenlijk best mee te vallen. Een klein deel van de Nederlanders (15%) staat tenminste 1 keer per week in de file en iets meer dan de helft (51%) staat er slechts sporadisch in. Nederlanders vinden de file maar een beperkt maatschappelijk probleem. Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, verkeersonveiligheid, geluidsoverlast en luchtverontreiniging ziet men als grotere ergernissen.

Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het onderzoek 'Blik op de file: de file door de ogen van de Nederlandse burger'. Slechts een klein deel van de Nederlanders staat wekelijks in de file en loopt daarbij gemiddeld 43 minuten vertraging op. Inwoners van de provincies Flevoland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Noord-Holland staan het vaakst in de file, zo blijkt uit het onderzoeksrapport. De gemiddelde vertraging is het hoogst onder inwoners van de provincie Noord-Brabant. Gemeten naar het aantal mensen en auto's dan gaat het om ongeveer 830.000 personen en rond de 716.000 auto's.

File beperkt maatschappelijk probleem

Nederlanders vinden de file in 2019 een beperkt maatschappelijk probleem. Vond 72% van de Nederlanders in 2010 de files op autosnelwegen (helemaal) niet acceptabel, in 2019 is dit ruim gehalveerd tot 35%. Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, kosten en beschikbaarheid van openbaar vervoer en auto(parkeerplekken), verkeersonveiligheid, geluidsoverlast en luchtverontreiniging ziet men als een groter probleem dan de file. Mensen in de file ergeren zich vooral aan andere filerijders die over de vluchtstrook rijden of via een tankstation proberen in te halen, afsnijden, bumperkleven en onnodig van rijstrook wisselen.

Langzamer rijden dan 25 km/uur

Volgens bijna 2/3 van de Nederlanders van 18 jaar en ouder is een file een verkeerssituatie waarbij je gemiddeld niet sneller kunt rijden dan 25 km/uur en af en toe stil staat. Deze situatie duurt minstens tussen de 10 en 20 minuten. Het perspectief van de burger wijkt hiermee af van de definities van Rijkswaterstaat en van de ANWB; deze organisaties spreken al bij een hogere snelheid van een file. Om files te mijden geeft het merendeel van de respondenten aan een andere route te kiezen of de vertrektijd aan te passen. Vaker thuiswerken of elders werken wordt minder vaak gekozen als strategie om files te vermijden.

Filerijder is vaker hoger opgeleide man tussen 18 en 45 jaar

Mannen, hoger opgeleiden, mensen tussen 18 en 45 jaar, mensen met hogere inkomens, werkenden en uiteraard frequente autogebruikers staan vaker in de file. Bezitters van een OV-kaart staan ook vaker in de file dan degenen die geen OV-kaart bezitten. Mensen die in stedelijke gebieden wonen en werken staan vaker in de file. Mensen die dichterbij een stationslocatie wonen, krijgen daarentegen minder vaak met files te maken.

Afbeelding
Nederlanders keren zich af van elektrische auto 19 apr, 14:08
Afbeelding
Samenwerking LTO en BOVAG voor T-rijbewijs 18 apr, 15:16
Afbeelding
Bij reserveren praktijkexamen is geldig theoriecertificaat verplicht 17 apr, 13:37 1
Afbeelding
'Halvering aantal verkeersslachtoffers is niet realistisch' 15 apr, 15:48 2
Afbeelding
'Ik denk dat iedereen het erover eens is dat hogere-ordevaardigheden een structurele plek in de rijopleiding zullen moeten krijgen' 12 apr, 12:03 1
Afbeelding
Nieuwe testvragen in theorie B met kort filmpje 11 apr, 16:56 1