Consumentenbond vindt lijst met te declareren kosten CBR incompleet
actueelHet CBR hanteert een lijst van kosten die gedupeerden kunnen declareren wegens de problemen bij het CBR. De Consumentenbond meent dat die lijst incompleet is. "Extra uitgaven voor bijvoorbeeld het aanpassen van een vakantie of het bezorgen van spullen staan er niet op", laat de Consumentenbond weten. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt daarover: "Tijdens gesprekken die we voerden met het CBR hierover sprak men nog over een categorie 'overige kosten', maar die zien we niet terug op de site." Om die reden gaat de Consumentenbond mensen die menen dat hun vergoeding te laag is of die zelfs helemaal geen vergoeding krijgen helpen.
Ruim 80.000 automobilisten konden het afgelopen jaar niet de weg op door toedoen van het CBR. Door grote achterstanden bij die organisatie, moesten zij soms meer dan een half jaar wachten op verlenging van hun, inmiddels verlopen, rijbewijs. Ook voor consumenten die rijexamen wilden doen, duurde het soms maanden voordat ze konden afrijden. Veel mensen maakten hierdoor extra kosten. Bijvoorbeeld doordat zij alternatief vervoer moesten gebruiken of door annulering van een (auto)vakantie.
Consumenten die bij het CBR geen vergoeding krijgen of deze te laag vinden, kunnen terecht op de website van Consumentenbond Claimservice. Daar kunnen ze snel en laagdrempelig hun kosten in kaart brengen en een compensatieverzoek opstellen. De Consumentenbond treedt vervolgens op als bemiddelaar en legt de compensatieverzoeken voor aan het CBR. Molenaar: 'Wij rekenen erop dat het CBR gedupeerden in redelijkheid tegemoet komt.' De bemiddeling is voor leden en niet-leden gratis.
Verder vraag de Consumentenbond van het CBR om de achterstanden zo snel mogelijk weg te werken. "Er gelden namelijk nog steeds beperkingen. Zo mogen gedupeerden in het buitenland nog steeds de weg niet op", laat de Consumentenbond weten.