Onder ervaren motorrijders is draagvlak voor ADAS op de motor niet groot
actueelOnder relatief jonge motorrijders, rijders die vaak op de motor zitten en motorrijders die en sportmotor hebben, is er niet veel draagvlak voor ADAS op motoren. Rijders die ouder zijn, minder vaak rijden en dus minder motorrijervaring hebben is het draagvlak voor ADAS veel groter.
Dit blijkt uit het onderzoek 'Steun voor en door ADAS - draagvlakonderzoek naar ADAS op motorfietsen' dat is opgesteld door Martijn Ciere, in opdracht van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). In zijn rapport op basis waarvan hij afstudeerde aan de hogeschool stelt Ciere, zelf een fervent motorrijder, dat tot nu toe motoren en motorrijders onvoldoende geprofiteerd hebben van de ontwikkelingen in slimme voertuigsystemen, deels omdat de vraag naar dit soort systemen onder motorrijders niet zo groot is en deels omdat veel ADAS nog niet voor de motorfiets beschikbaar zijn.'
Tien kansrijke systemen
Ciere heeft zich bij zijn onderzoek beperkt tot tien systemen waarvan specialisten in deze sector hebben vastgesteld dat ze het meest kansrijk zijn op motoren te worden toegepast.
In de categorie 'Assisterend' zijn dat Curve Speed Warning, Blind Spot Monitoring, Collision Warning System, Night Vision en Wrong Way Driving Warning.
Onder de categorie 'Autonoom' worden geschaard Adaptive Cruise Control, Hill Descent Control en Lane Keeping Aid/Traffic Jam Assistent.
Onder het kopje 'Autonoom' vallen Autonomous Emergency Braking/Intersection Assistant en Crosswind Stabilization.
Het draagvlakonderzoek is via de KNMV gehouden onder 2.333 Nederlandse motorrijders en geeft verschillende inzichten.