Afbeelding

Unieke bijscholing in Lapland

actueel

Waar kun je beter en leuker met ADAS-systemen leren rijden onder barre omstandigheden? In Lapland! Precies dit is het idee achter de WRM Ice Drive Experience-bijscholing die de aankomende winter met succes voor het derde jaar wordt georganiseerd door Dutch Automotive Events (DAE) uit het Gelderse Doetinchem. 'Voertuigbeheersing in de rijopleiding', 'ADAS', 'De rijprocedure in de praktijk' en 'Praktisch toepassen risicoperceptie' zijn de bijscholingen waaruit kan worden gekozen. Wilfried Giesen van DAE legt in de november-editie van Rij-instructie (deze ligt zaterdag bij de abonnees op de mat) uitgebreid uit wat de bedoeling is en wat de voordelen zijn om als rijinstructeur hieraan deel te nemen. Nu alvast een voorproefje.

Het wordt een mooi reis, die maandag begint en vrijdag eindigt. Giesen legt uit hoe een week eruitziet: "Maandag is reisdag. Er wordt om praktische redenen gereisd vanaf vliegveld Düsseldorf en de reis duurt ongeveer 3,5-4 uur. Rond het middaguur komen we aan in Arvidsjaur, waar de Volvo's XC40 (er is ook een Volvo XV60 Cross Country en zelfs een Volvo XC60 met dubbele bediening) draaiend en dus lekker warm klaarstaan. In elke auto rijden twee personen, waarna we in colonne naar het ijscircuit rijden. Daar gebruiken we in een blokhut, met in het midden een openhaardvuur, de broodjeslunch en daarna volgt de kennismaking met het ijscircuit."

Eerste ervaring

"Tot ongeveer vier uur kan iedereen zonder instructie het circuit op om de eerste ervaring op te doen. Onze ervaring is dat veel deelnemers dan toch een soort van overmoedig worden of dat ze rijden op een ijsvlakte onderschatten. Sommige raken van de baan en moeten worden uitgegraven. Dat zorgt steevast voor de nodige hilariteit, maar ze moeten elkaar ook helpen. Dat schept meteen ook een band."
"Rond 16.30 uur wordt het donker en dan rijden we in colonne naar het hotel. Daar kunnen de deelnemers even bijkomen, waarna om 19.00 uur het buffet klaarstaat en voor iedereen die daarna nog niet moe is, is de bar open of ik verzorg een wandeling door het dorp."

Klokuren

"Dinsdag is om 8.00 uur het ontbijt en om 9.00 uur wordt er verzameld in het moderne klaslokaal voor de theorie. Die duurt tot 13.00 uur – iedereen heeft dan al vier klokuren te pakken – en vervolgens gaan we naar het circuit waar het geleerde van die ochtend in de praktijk - minimaal twee uur, dat hangt af van het tijdstip waarop het donker wordt - kan worden gebracht en getoetst.

Vrij te besteden

"Woensdag is vrij te besteden. Dan kunnen de deelnemers als optie deelnemen aan een trip met een sneeuwscooter en/of een huskytocht. 's Morgens kun je de ene excursie doen en 's middags de andere. Maar je hoeft geen gebruik te maken van deze optie. Met de mensen die niet meegaan, gaan we met de auto's die hun de gehele week ter beschikking staan, een mooie toertocht maken, waarbij we hopelijk zogeheten Frozen Trees kunnen zien. Dat zijn bomen, maar het lijken ijsbeelden. Dat is adembenemend mooi. De praktijk leert overigens dat de meesten minimaal een van de excursiemogelijkheden doen. Ik zorg er overigens altijd voor dat alle deelnemers samen kunnen genieten van de lunch."
"Op donderdag ziet de dag er net zo uit als op dinsdag en vrijdagmiddag is de terugreis naar Nederland. En o ja, niet te vergeten: als we 's avonds het Noorderlicht zouden kunnen spotten, dan zullen we dat natuurlijk niet nalaten."

Niet goedkoop

Giesen is zich er terdege van bewust dat dit geen goedkope WRM-bijscholing is. Maar uit ervaringen van deelnemers weet hij ook dat de aanpak en, dat is het belangrijkste, de lesstof blijft hangen. "Afgelopen februari ging er iemand mee die de hele reis fantastisch vond, maar die alleen niet zat te wachten op de bijscholing zelf. Maar toen ik hem vrijdag bij het vertrek vroeg naar zijn ervaringen was hij laaiend enthousiast: 'Zo hoort een WRM-bijscholing te zijn", zei hij. Een groter compliment kun je mij niet geven. Ik ben er ook van overtuigd dat bepaalde lesstof veel beter blijft hangen tijdens een cursus waar je met plezier op terugkijkt dan tijdens een ietwat langdradige dag in een klaslokaal."

Het WRM Ice Drive Experience bijscholingsprogramma' kost 1.995 euro per persoon op basis van een luxe tweepersoonskamer en is all-inclusive. De kosten zijn grotendeels fiscaal aftrekbaar, maar het is belangrijk dat u dit navraagt bij degene die uw belastingzaken regelt. Ook partners zijn uiteraard welkom. Voor hen is er tijdens de bijscholingsmomenten een alternatief programma. Dit zijn de mogelijkheden:
Midweek 1: 27 tot en met 31 januari: (32) voertuigbeheersing in de rijopleiding en (45) ADAS
Midweek 2: 3 tot en met 7 februari: (27) de rijprocedure in de praktijk en (39) praktisch toepassen risicoperceptie.
Midweek 3: 10 tot en met 14 februari: (27) de rijprocedure in de praktijk en (45) ADAS
Midweek 4: 17 tot en met 21 februari: (32) voertuigbeheersing in de rijopleiding en (39) praktisch toepassen risicoperceptie.
Aanmelden kan via de website van Dutch Automotive Events: www.daevents.nl/wrm.
Afbeelding
Minister Harbers wil gedoogconstructie zwaardere elektrische bestelwagens toch op 1 juli beëindigen 27 mrt, 04:23 1
Afbeelding
Bijna 60 procent automobilisten gebruikt mobiel apparaat achter het stuur 26 mrt, 14:46 2
Afbeelding
Nieuw tv-programma De Rijles volgt instructeurs en hun leerlingen 22 mrt, 14:33 8
Afbeelding
Belasting zware motorrijtuigen geldt vanaf april ook voor lesvrachtwagen 21 mrt, 15:16 1
Afbeelding
TLN: 'Gedoogregeling besturen zware elektrische bestelwagens met B-rijbewijs moet wetgeving worden' 20 mrt, 19:13 2
Afbeelding
Aandeel elektrisch in autoleasepark gegroeid naar kwart, maar vraag is 'Blijft dit zo doorgaan?' 19 mrt, 13:47 1